Sökning: "IKT i klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden IKT i klassrummet.

  1. 1. Vill du öppna dörren till klassrummet så att AI:n får komma in? : En innehållsanalys av diskursen om AI och utbildning i början av 2023.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Linderholm; [2023]
    Nyckelord :AI; AIED; AI ED; AI literacy; democracy literacy; ICT literacy; digital literacy; 21st century skills; social studies didactics; AI; AIED; AI ED; AI-literacy; democracy literacy; IKT-literacy; digital literacy; 2000-talskompetens; samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna undersökning har syftat till att undersöka hur AI anses kunna påverka undervisningen i skolan och samhällskunskapsämnet. Studien baseras på den diskurs som råder inom ämnet. Undersökningen baseras på material i form av tidningsartiklar, en intervju med en forskare och en fokusgruppsintervju. LÄS MER

  2. 2. Den digitala verktygslådan : En studie om de digitala verktygens svårigheter i distansundervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sanin Abdihodzic; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka svårigheter högstadielärare upplever i distansundervisningen där digitala verktyg används. Studiens syfte är att undersöka vad som anses vara problematiskt med användningen av digitala verktyg när lärare och elever inte befinner sig på samma fysiska plats. LÄS MER

  3. 3. Digitala lärresurser i pedagogiska och specialpedagogiska sammanhang i grundskolan: En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Christina Legnerud; Kari Zaar Marcus; [2021]
    Nyckelord :digitala klassrum; digitala lärresurser; IKT; specialpedagogik; TPACK;

    Sammanfattning : I dagens klassrum möter elever och pedagoger mängder av digitala lärresurser i form av både hård- och mjukvaror. Syftet med denna småskaliga studie var att undersöka och analysera hur lärare, speciallärare och specialpedagoger beskriver att de använt digitala lärresurser i pedagogiska och specialpedagogiska sammanhang. LÄS MER

  4. 4. Digital kompetens i undervisningen : En studie om likheter och skillnader i Uppsalas kommunala skolor årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lova Nilsson; Caroline Nygren; [2020]
    Nyckelord :Digital kompetens; ramfaktorteorin; socioekonomiska förhållanden; teknologiska och pedagogiska innehållskunskaper TPACK ; informations- och kommunikationsteknik IKT ;

    Sammanfattning : Den nionde mars 2017 beslutade regeringen att digital kompetens skulle skrivas in i styrdokumenten och börja gälla senast juli 2018. Syftet med förändringarna var att tydliggöra skolans uppdrag samt att förstärka elevers digitala kompetens. LÄS MER

  5. 5. Matematiklärares kompetensutvecklingsbehov inom IKT : En kvalitativ intervjustudie med lärare i åk 4–6

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Engin Sahindal; [2020]
    Nyckelord :ICT; TPACK; teaching; digital competence; mathematics; IKT; TPACK; undervisning; digital kompetens; matematik;

    Sammanfattning : Digitization has found its way into the classroom for a long time now and there are lots of tools today that may help teachers make their classes more efficient and improve students learning and motivation skills.   This essay examines how nine middle school mathematics teachers use ICT in their teaching. LÄS MER