Sökning: "IKT i läs- och skrivinlärningen"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden IKT i läs- och skrivinlärningen.
1. Läsplattan i undervisningen : – En enkätstudie i skolans tidiga år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie handlar om hur läsplattan används i läs- och skrivinlärningen i skolans tidiga år. Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar om läsplattan som digitalt redskap i undervisningen. Ett specifikt fokus riktas mot de elever som lärarna upplever har svårigheter i sin läs- och skrivinlärning. LÄS MER
2. Att skriva sig till läsning; en tillräcklig metod för elever i läs- och skrivsvårigheter?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragStudien vill belysa fördelar och nackdelar med metoden ASL utifrån de behov elever i läs- och skrivsvårigheter har och därmed väcka tankar kring hur ASL skulle kunna anpassas och kompletteras med andra metoder för att bättre möta dessa behov. Syfte och frågeställningarSyftet med studien är att belysa hur väl metoden ASL anses fungera för elever i läs- och skrivsvårigheter på tre skolor i en kommun, samt om och i så fall hur ASL skulle kunna kompletteras och/eller anpassas för att bättre kunna möta behoven hos elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER
3. "Vi kan inte ha en museiskola" : En kvalitativ studie om hur ett antal lärare anser sig arbeta med IKT i läs- och skrivinlärningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : I dagens skola har IKT (informations- och kommunikationsteknologi) fått en allt större plats i undervisningen. Tidigare forskning visar att IKT har haft en positiv inverkan på framförallt elevers läs- och skrivinlärning (Trageton, 2014). LÄS MER
4. ASL i undervisningen : Pedagogers tankar och funderingar kring en digital läs- och skrivinlärningsmetod
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie bygger på halvstrukturerade intervjuer som är gjorda med fem lärare i förskoleklass som i sin verksamhet arbetar med läs- och skrivinlärningsmetoden ”Att skriva sig till läsning” (ASL). Syftet med studien är att öka kunskapen om hur de reflekterar kring bruket av digitala skrivverktyg i den tidiga läs- och skrivinlärningen, just med fokus på metoden ASL. LÄS MER
5. Ett språk för alla? : en kvalitativ studie av ett antal pedagogers syn på sinanvändning av IKT-verktyg i den tidiga läs- och skrivinlärningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The aim of this study is to investigate a number of class teachers' thoughts on the use of information and communications technology (ICT) in early literacy learning. The study has been conducted as a qualitative study, interviewing five teachers with the help of an interview guide. Three central questions were posed. LÄS MER