Sökning: "IKT i undervisningen"

Visar resultat 16 - 20 av 341 uppsatser innehållade orden IKT i undervisningen.

  1. 16. Digitala hjälpmedel eller stjälpmedel?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Josefin Skanum; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; digital kompetens; presentationstekniska hjälpmedel; undervisning; IKT digital tools; digital competence; presentation-technical aids; education; ICT; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa hur svensklärare som arbetar på gymnasial nivå arbetar och ser på arbetet med digitala verktyg och presentationstekniska hjälpmedel i undervisningen. Arbetet är genomfört med hjälp av en kvalitativ metod som utgår från åtta semistrukturerade intervjuer med åtta behöriga gymnasielärare som i dagsläget undervisar i svenskämnet på gymnasial nivå. LÄS MER

  2. 17. Medier och digitala verktyg i hem- och konsumentkunskaps undervisning : En kvalitativ intervjustudie med lärare i Hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Ekström; [2022]
    Nyckelord :IT; IKT; Lärande; Hkk;

    Sammanfattning : Bakgrund Det har inte funnits en gemensam strategi för skolornas digitalisering sedan införandet av 1:1 satsning av datorer i skolan förrän 2017, regeringen införde då en Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet. Strategin benämner att lärare ska…”använda ändamålsenliga digitala verktyg i utbildningen”. LÄS MER

  3. 18. Digitala verktyg i matematikundervisningen : en kvalitativ studie om lågstadielärares användning och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Hammar; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; matematik; lågstadielärare; IKT; undervisning; TPACK; SAMR;

    Sammanfattning : Inledning Digitala verktyg i undervisningen har ökat (Darragh & Franke 2021) och i takt med att digitala verktyg blir allt vanligare i skolan så ökar också tillgången till program och appar som är kompatibla med de digitala verktygen. Dock är det få av apparna som bygger på forskning och det är stora skillnader i kvalitéten (Skolverket 2021). LÄS MER

  4. 19. IKT i undervisning : Utmaningar och möjligheter för inkludering i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Marcus Abrahamsson; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; TPACK; IKT; Idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur gymnasielärare i idrott och hälsa arbetar med digitala verktyg och vilka utmaningar och möjligheter detta skapar för inkluderingsarbetet. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med 7 lärare, varav en lärare deltog genom att svara på några av frågorna över e-mejl. LÄS MER

  5. 20. Digitala verktyg i matematikundervisningen : En kvalitativ studie om grundskollärares användning av digitala verktyg i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Maxine Björkholm; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; IKT; digital kompetens; mathematics learning; primary school;

    Sammanfattning : Dagens samhälle är väldigt digitaliserat och i skolans styrdokument framgår det tydligt hur viktigt det är att elever får möjlighet att arbete med digitala verktyg. Även tidigare forskning visar att informations- och kommunikationsteknik behöver integreras i utbildningssituationer för att bilda samhällsmedborgare som kan leva och verka i ett globaliserat informationssamhälle. LÄS MER