Sökning: "IKT i undervisningen"

Visar resultat 21 - 25 av 341 uppsatser innehållade orden IKT i undervisningen.

  1. 21. Lärares uppfattning om användning av digitala verktyg i matematik- och teknikundervisning på högstadiet

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Smyrna Trad; John Trad; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Samhället utvecklas hela tiden och därmed bör skolansverksamhet följa denna utveckling. Allt blir digitaliserat omkring oss och ungdomar växer upp i en värld där det används                      i nästan alla yrken. LÄS MER

  2. 22. IKT i skolan - för undervisningens skull

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Jonas Hallberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att se hur undervisningen påverkades av IKT. Det ansåg jag vore intressant att undersöka eftersom teknik nu är en bestående del av både elevers och lärares arbetsdag. LÄS MER

  3. 23. Lärares uppfattningar om användandet av digitala verktyg inom engelskundervisningen : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Wagner De Cesar Vargas; Johan Karlsson; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; ikt; digital kompetens; engelskundervisning; lärares uppfattningar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilken uppfattning lärare har kring digitala verktyg som används i yrket samt vilken betydelse de anser att dessa har för engelskundervisningen. Utifrån detta syfte formulerades två frågeställningar: Vilka möjligheter upplever lärarna att digitala verktyg bidrar med i engelskundervisningen? Vilka hinder upplever lärarna att digitala verktyg orsakar i engelskundervisningen? För att ta reda på vilka uppfattningar lärare har, tillämpades en kvalitativ metod som sedan användes för att intervjua sex verksamma mellanstadielärare. LÄS MER

  4. 24. IT och IKT i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarens kompetens i ett pedagogiskt syfte

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Liljenby; Monica Nguyen Saewean; [2021]
    Nyckelord :it; ikt; förskola; digitala verktyg; pedagogik;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks IT samt IKT i förskolan. Digitala verktyg blir mer aktuellt för varje dag som går i dagens samhälle vilket även resulterar i att det blir en stor del i barns vardag. Anledningen till det valda ämnet är därför samhällets utveckling samt vilken påverkan det har hos barnen. LÄS MER

  5. 25. "Det kallas lärplatta" : En kvalitativ studie om pedagogers upplevelser av lärplattan i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josephin Neuendorff; Hedvig Linde; [2021]
    Nyckelord :digitalisering; IKT; digital kompetens; lärplatta; Lpfö 18; fenomenologi;

    Sammanfattning : I Läroplanen framgår det att förskolan ska ge barn förutsättningar att använda digitala verktyg och att utveckla en adekvat digital kompetens (Lpfö 18, 2018, s. 9). Det krävs således en kompetens hos pedagoger verksamma i förskolan för att nå upp till de ökade kraven som ställs på förskolan. LÄS MER