Sökning: "IKT metod lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade orden IKT metod lärande.

  1. 1. ”Digitala verktyg är så mycket mer än en iPad” : En kvalitativ studie om pedagoger i förskolans syn på digitala kompetens och arbete med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Holmgren; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; digital klyfta; IKT; iPad; lpfö18;

    Sammanfattning : Inledning  Digitala verktyg och digital kompetens är ett högt aktuellt område där det sker ständiga debatter om skärmars skadlighet för barn. Idag framkommer det i läroplanen för förskolan att förskollärare ska ansvara för att ge barnen möjlighet att möta digitala verktyg och skapa en digital kompetens men hur när forskning visar alla skador digitala verktyg kan ge?   Syfte och frågeställningar   Syftet med studien är att undersöka pedagogernas syn på deras kompetens i att använda digitala verktyg i verksamheterna för att utveckla barnens digitala kompetens. LÄS MER

  2. 2. Nyckeln till den digitala förskolan : En studie av hur man kan arbeta med digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Lundström; Anna Nyström; [2023]
    Nyckelord :Digital kompetens; digitala verktyg; framgångsfaktorer; IKT; komplement;

    Sammanfattning : Vårt syfte med den här studien har varit att synliggöra vilka olika framgångsfaktorer, hindersamt mål och värden som framträder i förskollärares beskrivningar av arbetet med digitala verktyg i förskolans verksamhet i allmänhet och undervisning i synnerhet. Vi har utgått från ett fenomenografiskt perspektiv med kvalitativ metod. LÄS MER

  3. 3. Arbetsterapeuters erfarenheter av hur informations- och kommunikationsteknik kan främja aktivitet och delaktighet för personer med stroke

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elin Hildingsson; Camilla Carlsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeuters erfarenheter av hur informations- och kommunikationsteknik kan främja aktivitet och delaktighet för personer med stroke. Metod: En kvalitativ metod med nio semistrukturerade intervjuer genomfördes med yrkesverksamma arbetsterapeuter för att samla in data. LÄS MER

  4. 4. Klimatnyttoanalys : en potentiell modell för att utvärdera IKT lösningars miljöpåverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Linnéa Bergman; [2022]
    Nyckelord :Sustainability work; sustainable software; sustainability model for ICT solutions; development opportunities; Hållbarhetsarbete; hållbar mjukvara; hållbarhetsmodell för IKT-lösningar; utvecklingsmöjligheter;

    Sammanfattning : Digitala lösningar och information- och kommunikationsteknik (IKT) har föreslagits som ett potentiellt kraftfullt verktyg för att skapa smarta hållbara lösningar som minskar utsläpp och energibehov. Det pågår däremot en debatt huruvida IKT-lösningar verkligen bidrar till minskade utsläpp och minskad energikonsumtion. LÄS MER

  5. 5. Medier och digitala verktyg i hem- och konsumentkunskaps undervisning : En kvalitativ intervjustudie med lärare i Hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Ekström; [2022]
    Nyckelord :IT; IKT; Lärande; Hkk;

    Sammanfattning : Bakgrund Det har inte funnits en gemensam strategi för skolornas digitalisering sedan införandet av 1:1 satsning av datorer i skolan förrän 2017, regeringen införde då en Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet. Strategin benämner att lärare ska…”använda ändamålsenliga digitala verktyg i utbildningen”. LÄS MER