Sökning: "IKT-baserad undervisning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden IKT-baserad undervisning.

  1. 1. Elevers engagemang vid digital läs- och skrivinlärning i svenskämnet : En intervjustudie om lärares upplevelser av elevers engagemang vid datoranvändning i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emil Nilsson; Marcus Ljungdahl; [2019]
    Nyckelord :Engagemang; digitalt läs- och skrivlärande; IKT;

    Sammanfattning : Detta är en intervjustudie som involverar fem lågstadielärare från en F-6 skola. I denna studie har vi inriktat oss på engagemang hos eleverna vid digital läs- och skrivinlärning i svenskämnet. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivinlärning i en digitaliserad skola : Positiva och negativa aspekter med en IKT-baserad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Weberg; Trine Willumsen; [2016]
    Nyckelord :digitala verktyg; IKT; läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : I takt med att samhället utvecklas ställs krav på att skolans undervisning anpassas. Läs- och skrivundervisningen går mot en digitalisering där IKT tar en allt större plats. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka hur elevers läs- och skrivinlärning påverkas av en digitaliserad läs- och skrivundervisning. LÄS MER

  3. 3. Spelbaserat lärande : En forskningsöversikt av spelens användning i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Linus Engborg; Martin Thernlund; [2012]
    Nyckelord :Spelbaserat lärande; pedagogik; IKT-baserad undervisning; skola.;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har som syfte att undersöka användningen av spel i skolundervisning. Den är genomförd som en systematisk forskningsöversikt där information samlats in via vetenskapliga artiklar som sedan granskats och analyserats. LÄS MER

  4. 4. "I datorn brukar man inte bli så trött i handen" En studie om elevers och lärares erfarenheter samt inställning till IKT i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Madelene Eng; Linda Nertlinge Asp; [2010]
    Nyckelord :Dator; IKT; IKT i skolan; Smart - board;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att få ökad vetskap om vad elever och lärare har för erfarenheter och inställningar till informations- och kommunikationsteknik, IKT, i skolan samt hur elever upplever att de lär genom IKT. För att uppnå syftet har vi utgått från följande problemställningar: Vad har elever och lärare för erfarenheter av Smart – board och dator i skolan? Vad har elever och lärare för inställning till Smart – board och dator i skolan? Hur upplever elever att de lär genom Smart – board och dator?Vi har utfört en kvalitativ undersökning på en skola i skolår 4. LÄS MER

  5. 5. Organiserat samarbete mellan lärare och kollegor inom IKT-baserad distansundervisning

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Carola Andersson; Kajsa Petersson; [2004]
    Nyckelord :Administratör; Distanskurs; Distansundervisning; Högskoleundervisning; Lärare; Nätverk; Organiserat teamarbete; Samarbete; Team; Teknikpedagog;

    Sammanfattning : Abstrakt Detta är en hermeneutisk studie där vi använt oss av intervjuer som datainsamlingsmetod. Vi har studerat samarbete ur ett lärarperspektiv i distansundervisning på Blekinge Tekniska högskola (BTH). Vad vi fann var att lärarna och deras kollegor efterfrågade ett mer organiserat samarbete dem emellan. LÄS MER