Sökning: "IKT-baserad undervisning"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden IKT-baserad undervisning.
1. Elevers engagemang vid digital läs- och skrivinlärning i svenskämnet : En intervjustudie om lärares upplevelser av elevers engagemang vid datoranvändning i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Detta är en intervjustudie som involverar fem lågstadielärare från en F-6 skola. I denna studie har vi inriktat oss på engagemang hos eleverna vid digital läs- och skrivinlärning i svenskämnet. LÄS MER
2. Läs- och skrivinlärning i en digitaliserad skola : Positiva och negativa aspekter med en IKT-baserad undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I takt med att samhället utvecklas ställs krav på att skolans undervisning anpassas. Läs- och skrivundervisningen går mot en digitalisering där IKT tar en allt större plats. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka hur elevers läs- och skrivinlärning påverkas av en digitaliserad läs- och skrivundervisning. LÄS MER
3. Spelbaserat lärande : En forskningsöversikt av spelens användning i undervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Den här uppsatsen har som syfte att undersöka användningen av spel i skolundervisning. Den är genomförd som en systematisk forskningsöversikt där information samlats in via vetenskapliga artiklar som sedan granskats och analyserats. LÄS MER
4. "I datorn brukar man inte bli så trött i handen" En studie om elevers och lärares erfarenheter samt inställning till IKT i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att få ökad vetskap om vad elever och lärare har för erfarenheter och inställningar till informations- och kommunikationsteknik, IKT, i skolan samt hur elever upplever att de lär genom IKT. För att uppnå syftet har vi utgått från följande problemställningar: Vad har elever och lärare för erfarenheter av Smart – board och dator i skolan? Vad har elever och lärare för inställning till Smart – board och dator i skolan? Hur upplever elever att de lär genom Smart – board och dator?Vi har utfört en kvalitativ undersökning på en skola i skolår 4. LÄS MER
5. Organiserat samarbete mellan lärare och kollegor inom IKT-baserad distansundervisning
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för managementSammanfattning : Abstrakt Detta är en hermeneutisk studie där vi använt oss av intervjuer som datainsamlingsmetod. Vi har studerat samarbete ur ett lärarperspektiv i distansundervisning på Blekinge Tekniska högskola (BTH). Vad vi fann var att lärarna och deras kollegor efterfrågade ett mer organiserat samarbete dem emellan. LÄS MER