Sökning: "IKT-implementering"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet IKT-implementering.

  1. 1. Påverkan vid implementeringen av digitala en – till – en.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Natalie Claesson; [2020-02-26]
    Nyckelord :digitala verktyg; IKT; implementering; skola; lärare; en-till-en;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt implementeringen av en-till-en med det digitala verktyget chromebook på en svensk skola som benämns som Bokskolan. Syftet har varit att undersöka hur olika utbildningsaktörer resonerar om implementeringen. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktygs funktion och meningsfullhet i undervisningen – lärares ståndpunkter och perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :John Esborn; [2019-03-11]
    Nyckelord :IKT; digitala verktyg; digital kompetens; TPACK; SAMR; digitalisering; förmågor; perspektiv; ståndpunkter; tematisk analys.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är primärt att analysera lärares synpunkter och perspektiv gällande digitala verktygs funktion och meningsfullhet i klassrummet. En annan aspekt är att urskilja faktorer som inverkar på den osäkerhet som enligt tidigare forskning uttryckts gällande IKT i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. En fenomenografisk studie om hur gymnasielärare i historia uppfattar internets påverkan på undervisningen

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tomas Wiederholm; [2018]
    Nyckelord :digitalisering; historiedidaktik; lärares uppfattningar;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks hur en grupp gymnasielärare i historia uppfattar att internet har påverkat deras undervisning. Skolans digitalisering och tillgången till internet som ett ständigt närvarande medium är något som accelererat och på olika sätt kommit att påverka skolan och lärares yrkesutövning. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattningar om möjligheter och svårigheter i en IKT-satsning för skolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Tomasine Hultgren; [2017-12-18]
    Nyckelord :ICT; ICT-startegies; IKT i skolan; IKT pedagogik; ICT implementation in schools; IKT implementering i skolan; IT i skolan;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på kvalitativa intervjuer med 6 lärare i syfte att söka förstå olika lärares/pedagogers uppfattningar om möjligheter och svårigheter i IKT-satsningar för skolan och deras relation till IKT som verktyg i undervisning. Min studie har visat att lärarna upplever många möjligheter med digitala verktyg i undervisning, främst när det gäller tidssparande aspekter med färdigt material i program och i forum på nätet, när det gäller dokumentation samt möjligheter till stöd för elever med läs- och skrivsvårigheter och i applikationer med matematikuppgifter. LÄS MER

  5. 5. IKT-implementering i medicinsk högre utbildning : Centrala ledningsaktörers åsikter om hur implementeringen av IKT påverkat organiseringen av läkarutbildningen vid Umeå universitet och läkarstudenters transition mellan utbildning och yrkesprofession

    Master-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Torbjörn Holmström; [2014]
    Nyckelord :IKT-implementering; regionalisering; medicinsk högre utbildning; TPACK; arbetsintegrerat;

    Sammanfattning : 2009 omorganiserades läkarutbildningen vid Umeå universitet och bedrivs idag med stöd av olika former av informations-och kommunikationsteknologier (IKT). Syftet med föreliggande uppsats var att identifiera och förstå de uppfattningar som centrala ledningspersoner inom läkarutbildningen vid Umeå universitet uttrycker avseende hur IKT inverkar på utbildningens design, innehåll och genomförande samt förstå vilka uppfattningar dessa personer gav uttryck för vad gäller att förbereda studenterna för framtida professionsutövning i en digitaliserad medicinsk sjukvårdspraktik. LÄS MER