Sökning: "IM"

Visar resultat 1 - 5 av 744 uppsatser innehållade ordet IM.

  1. 1. DIGLOSSIE IN DEUTSCHSCHWEIZER SPITÄLERN. Studie zu Sprachgebrauch und Spracheinstellung von MitarbeiterInnen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Lea Späti; [2020-06-10]
    Nyckelord :tyska; Sprachgebrauch; Spracheinstellung; Soziolinguistik; Varietät; Di-alekt versus Standard; Kommunikation im Spital; Diglossie in der Deutschschweiz;

    Sammanfattning : The concomitant presence and usage of two varieties of German, namely Swiss German and Standard German, is characteristic for German-speaking Switzerland. This linguistic situation is mirrored in the region’s hospitals or, more strictly speaking, in their staff‘s communication. LÄS MER

  2. 2. Avlämnad eller överlämnad? En studie om vilka skolrelaterade faktorer som har betydelse för elevers upplevelser av överlämningen från grundskolan och mottagandet på gymnasieskolans introduktionsprogram

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Elisabet Verde; Cecilia Nylin; [2020-03-09]
    Nyckelord :överlämningar; introduktionsprogram; elevperspektiv; livsvärldsintervju; elever i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vilka skolrelaterade faktorer som har betydelse för elevers upplevelser av övergången från grundskolan till gymnasieskolans introduktionsprogram. Mer specifikt har uppsatsen diskuterat följande frågeställningar: Vilken betydelse har överlämningen från grundskolan för elevens upplevelse av skolstarten på ett introduktionsprogram? Vilken betydelse har mottagandet på den nya skolan för elevens upplevelse av skolstarten på ett introduktionsprogram? Vilken betydelse har elevens egen bild av sin skolsituation för elevens upplevelse av starten på ett introduktionsprogram? Studiens avsikt har varit öka kunskapen om hur elever på gymnasieskolans introduktionsprogram, IM, har förstått och har kunskap om överlämningar som företeelse. LÄS MER

  3. 3. Linguistic Differences in Real Conversations: Human to Human vs Human to Chatbot

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Eirini Silkej; [2020-03-02]
    Nyckelord :engelska; English learner; Natural language processing; Artificial Intelligence; AI; Linguistics and AI; Text messaging; Instant Messaging; IM; Chatbot; Mitsuku; Computermediated communication; CMC;

    Sammanfattning : This study investigates how students communicate in writing when they know thattheir conversational partner is a human being in comparison to how they communicate whenthey know their partner is a chatbot. The participants are upper secondary students of English. LÄS MER

  4. 4. I'm not a psychologist, I'm not a school nurse, I am a teacher: A qualitative study about how former teachers view their reasons for leaving the occupation

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Markus Eriksson; Johanna Hansson-Dahl; [2020]
    Nyckelord :teacher; voluntary turnover; turnover intention; public sector; educational staff;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how former teachers view their reasons for leaving the teaching occupation in the context of the Swedish compulsory school. The study took a qualitative form where nine semi-structured interviews were conducted. The participants were all former teachers, including a number of first teachers. LÄS MER

  5. 5. De politiskt (o)bundna lärarna : En intervjustudie om hur lärare förhåller sig till de personliga åsikterna i undervisningen om politik och politiska frågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Didaktik i Samhällsämnena

    Författare :August Johansson; [2020]
    Nyckelord :Kontroversiella ämnen; samhällskunskap; undervisning om politik och politiska frågor; starkt neutral; svagt neutral; starkt objektiv och svagt objektiv;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie har syftet varit att undersöka hur fem gymnasielärare i samhälls­kunskap förhåller sig till de egna åsikterna i undervisningen om politik och politiska frågor. Huruvida lärare bör vara transparenta eller förtegna med sina personliga politiska åsikter i under­visning förefaller vara en fråga i vilken meningarna går isär. LÄS MER