Sökning: "INTERNET HISTORIA"

Visar resultat 1 - 5 av 79 uppsatser innehållade orden INTERNET HISTORIA.

  1. 1. Teknikundervisningens bild av internet som system : Tematisk analys av läromedel för gymnasiekursen Teknik 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Magnus Hagström; [2023]
    Nyckelord :internet; teaching technology; technology didactics; technological literacy; textbook analysis; curriculum emphasis; educational focus; systems language; companion meanings.; internet; teknikundervisning; teknikdidaktik; läromedelsanalys; bildningsemfaser; bildningsfokus; systemspråk; följemeningar.;

    Sammanfattning : Teknik är nära sammanflätad med människan och internet med sin kraftfulla infrastruktur påverkar oss dagligen. Trots detta reflekterar vi sällan över det och beskriver systemet vagt och med grova förenklingar. LÄS MER

  2. 2. 'This Game Changed my Life' : Online Stories of ‘Emersion’ about Playing Video Games during Difficult Times in Life

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sergio J. Abuin; [2023]
    Nyckelord :video games; videogames; personal crises; difficult times; immersion; netnography; stories; posts; online; offline; uses and gratifications; Reddit; Persona 5; videojocs; video jocs; temps dificils; immersió; historia; videojuegos; video juegos; crisis; tiempos difíciles; inmersión; netnografia; historias;

    Sammanfattning : This thesis aims to explore the video game medium in depth, to relate it to the stories foundon Internet communities about users’ gameplay experiences during burdensome moments inlife. To achieve that, the phenomena is explored through the lenses of Uses & Gratificationstheory by means of a netnography on the ‘/Persona 5’ official subReddit; interpreting, codingand analyzing all narratives that fit the criteria with the help of a proposed ‘USE’ system. LÄS MER

  3. 3. Andra världskriget som intern(et)skämt : En studie om kulturell gemenskap på forumet r/ww2memes

    Master-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Aron Schuurman; [2023]
    Nyckelord :World War 2; andra världskriget; internet memes; internetmemes; memes; Web 2.0; history memes; historiememes; historical culture; historiekultur; historieförmedling; community; gemenskap; appropriation; appropriering.; History and Archaeology;

    Sammanfattning : World War II as an in(ternet)-joke : A study on cultural community on the forum r/ww2memes. This master’s thesis examines the construction of community on the Reddit-forum r/ww2memes, dedicated to publishing and sharing internet memes concerning World War 2. LÄS MER

  4. 4. “Det ingick i livet” : Minnen om barndom och vardag i barnsomsorgen och omsorg om barn 1940–1950

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Margreth Engfors; [2022]
    Nyckelord :Childhood; everyday life; formal and informal childcare; views of children; oral history; preschool didactics; Barndom; vardagsliv; formell och informell barnomsorg; barnsyn; muntlig historia; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur äldre personer ser tillbaka på sin barndom och vardag i barnomsorgen 1940–1950. Genom muntlig historia som teori analyseras de minnen och berättelser som har samlats genom en enkät och textdiskussion från 16 personer via forum på internet. LÄS MER

  5. 5. ”Jag hade aldrig kunnat fråga mamma om detta”: En genus- och kunskapshistorisk textanalys av frågorna och svaren i ungdomstidningen Kamratpostens frågespalt om sex och samlevnad från 1964-2019

    Master-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Ludvig Lhonneur; [2021]
    Nyckelord :Kamratposten; KP; genushistoria; kunskapshistoria; barn- och ungdomshistoria; kropp knopp; sex och samlevnad; History and Archaeology;

    Sammanfattning : The source material for my thesis has been the question column about puberty and sex in the Swedish youth magazine Kamratposten. The target audience of the magazine are boys and girls age 8-15 and it was founded in 1892 by the school teacher Stina Quint. LÄS MER