Sökning: "IRE frågor"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden IRE frågor.

  1. 1. "Man känner att man verkligen lyckas fånga dom" : En lärares uppfattningar om och användning av kunskapsreproducerande och kunskapsutforskande samtal

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Isabelle Åstrand; Michelle Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Talk; IRE; IRF; presentational talk; exploratory talk; exploring talk; primary school; elementary school; primary school teacher; pupil; closed questions; open questions; Samtal; IRE; IRF; kunskapsreproducerande samtal; kunskapsutforskande samtal; lågstadiet; grundskola; lågstadielärare; elev; slutna frågor; öppna frågor;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att ge djupgående kunskap om en lågstadieläraresuppfattningar om och användning av kunskapsreproducerande och kunskapsutforskande samtal i svenskundervisning. Studien har en teoretisk utgångspunkt i fenomenologi och är utformad som en fallstudie med tre klassrumsobservationer i årskurs 1 och en uppföljande intervju med klassläraren. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation och subtraktion i årskurs 3 : En empirisk studie om tankar och kommunikation genom subtraktionsbegreppet inom matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Kawthar Kassem Mohammed; [2022]
    Nyckelord :Subtraktion; kommunikation; normer; språkliga redskap; konkret material;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur läraren arbetar med begreppet subtraktion i klassrummet. Studiens teoretiska utgångspunkt är den sociokulturella teorin. Begreppen som studien fokuserar på är språkliga redskap och materiella redskap. LÄS MER

  3. 3. Muntlig kommunikation i matematiken : En litteraturstudie om lärarens användning och elevers deltagande i muntlig kommunikation i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nathalie Skoglar; Amanda Karlsson; [2021]
    Nyckelord :matematik; muntlig kommunikation; deltagande; samtal; matematikspråk; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Matematiken kan vara det ämne i skolan som ger mest upphov för oro och motgångar för dagens elever, genom att införa mer muntlig kommunikation kan matematiken upplevas mer lustfylld och rolig. För att få en inblick i lärarens användning av muntlig kommunikation och elevers deltagande i muntlig kommunikation i matematiken kommer litteraturstudien besvara varför lärare använder sig av muntlig kommunikation i matematik. LÄS MER

  4. 4. ”Hur tänker du?” Om klassrumskommunikation mellan lärare och elever : En studie med fokus på kommunikationsmönster och frågornas roll i klassrumskommunikationen.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariam Hamid; [2019]
    Nyckelord :kommunikation; klassrumskommunikation; IRE; IRU; öppna frågor; slutna frågor;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker klassrumskommunikation som förekommer mellan lärare och elever. Fokusområden i studien är kommunikationsmönster i undervisningen och frågornas roll. LÄS MER

  5. 5. Dialogisk religionskunskapsundervisning? : En studie om hur lärares muntliga frågor och respons skapar förutsättningar och hinder för dialog i religionskunskapsundervisningens åk 5-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jennifer Antar; [2019]
    Nyckelord :dialogue; dialogic teaching; question type; teacher response; dialog; dialogisk undervisning; frågetyper; lärarrespons;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate whether and how three teachers’ ways of verbally asking questions and following up student’s utterances either create opportunities or hinderances for dialogue about religious related topics for grades 5-6. This study answers these questions: 1. LÄS MER