Sökning: "IT- och matematikkunskaper"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden IT- och matematikkunskaper.

  1. 1. Främjar digitala hjälpmedel elevernas matematikkunskaper?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Johansson; Annie Svensson; [2023]
    Nyckelord :digital aid; digital tools; formative feedback; motivation; promotion work and summative feedback;

    Sammanfattning : The purpose of this literature study is to summarize current research to get insight in the use of digital tools for educational purposes in school. As the digital world integrates more into school and society, this can be considered to be an interesting and current topic. LÄS MER

  2. 2. Pedagogiska ämneskunskaper om proportionella samband

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Gustav Bogren; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; proportionality; proportional relationships; proportional reasoning; pedagogical content knowledge; Matematik; proportionalitet; proportionella samband; proportionellt resonemang; pedagogiska ämneskunskaper; grundskollärare;

    Sammanfattning : Forskning om de särskilda matematikkunskaper som lärare behöver för att undervisa om proportionella samband är begränsad. Därav är syftet med denna studie att bidra med insikter om pedagogiska ämneskunskaper inom proportionella samband. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg kan adderas till matematiken : En kvalitativ studie om tre F-3-lärares aspekter på digitala verktyg i matematikundervisningen för de lägre årskurserna.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Thersese Vide; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; motivation; IT- och matematikkunskaper;

    Sammanfattning : Forskning visar att användningen av digitala verktyg inte följt med i den samhälleliga teknikutveckling som beräknat. Syftet med studien är att undersöka tre F-3-lärares aspekter på digitala verktyg i matematikundervisningen och hur det här tar sig i uttryck för de lägre årskurserna. LÄS MER

  4. 4. Elever i matematiksvårigheter : En kvalitativ studie om hur fyra speciallärare beskriver sitt arbete med att ge stöd för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Bim Svensson; [2021]
    Nyckelord :mathematical difficulties special teacher education of mathematics thematic analysis; matematiksvårigheter speciallärare matematikundervisning tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en större förståelse för elever i matematiksvårigheter genom att beskriva fyra speciallärares erfarenheter av undervisning med elever i matematiksvårigheter. Studien utgår från en kvalitativ ansats där fyra semistrukturerade intervjuer har genomförts med verksamma speciallärare. LÄS MER

  5. 5. Nyanlända mellanstadieelever i behov av särskilt stöd i matematik : En intervjustudie om hur svenska skolor arbetar med särskilda åtgärder och vilka dilemman som stöts på

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ann Brattström; [2020]
    Nyckelord :Newly arrived middle school students; basic math knowledge; special measures; dilemma; Nyanlända mellanstadieelever; grundläggande matematikkunskaper; särskilda åtgärder; dilemma;

    Sammanfattning : När nyanlända elever, som kommer till Sverige i åldern 9 till 12 år, har stora kunskapsluckor i matematikkunnandet blir det ett utmanande arbete för den svenska skolan att tillgodose dessa elevers behov av stöd. Syftet med denna studie är fördjupa kunskap om hur svensk skola arbetar med nyanlända mellanstadieelever som på grund av bristande grundläggande matematikkunskaper är i behov av särskilt stöd. LÄS MER