Sökning: "IT-användning"

Visar resultat 16 - 20 av 58 uppsatser innehållade ordet IT-användning.

  1. 16. Effektiv kommunikation genom digitala kanaler : En undersökning om användandet av lärplattformar inom gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för Industriell utveckling, IT och Samhällsbyggnad

    Författare :Alexsandra Jansson; Thanh Nguyen; [2016]
    Nyckelord :Organisational communication; information and communication technology; digital communication channels; schools; lärplattformar;

    Sammanfattning : Det svenska skolväsendet har sedan 2000-talet fått övergripande stöd från regeringen för att utveckla den digitaliserade undervisningsformen. Trots detta har upprepande årsrapporter kring IT-användning i skolan visat på brister inom användarkunskap och IT-kompetens utvecklingsmöjligheter. LÄS MER

  2. 17. Lärare, digitalteknik och motivation : En studie om vilka aspekter som påverkar lärares motivation att använda digitalteknik i undervisningen

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Brunosson; [2015]
    Nyckelord :digital technology; teacher; education; access to technology; use of IT; digitalteknik; motivation; lärare; undervisning; teknik tillgång; IT användning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utveckla kunskap om lärares motivation till användning av digitalteknik i undervisningen. Ämnet belyses genom frågeställningarna; Vilken förståelse har lärare för den digitala teknikens roll i undervisningen? och Vilka aspekter påverkar lärarnas motivation till användning av digitalteknik i undervisningen? I studien deltar fem verksamma lärare som undervisar i årskurs 1-6. LÄS MER

  3. 18. IKT i förskolan? : En enkätstudie om pedagogers uppfattningar av IKT i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Larsson; [2015]
    Nyckelord :Förskolan; Förskollärare; Enkät; IKT; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om ämnet information- och kommunikationsteknik, även förkortat IKT, i förskolans verksamhet. Detta är intressant att undersöka då förskolans IKT utveckling ligger efter skolans, både när det gäller utbildad personal och arbetsplaner, trots att Sverige är ledande inom IT-användning. LÄS MER

  4. 19. Betydelsen av alternativa verktyg i ett skolpedagogiskt sammamhang : Specialpedagogers, speciallärares och Skoldatatekets arbete med alternativa verktyg, samt upplevelser av samarbetet dem emellan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Emma Andersson; [2014]
    Nyckelord :Alternativa verktyg; dyslexi; elever med behov av särskilt stöd; högstadiet; it; Skoldatatek; speciallärare; specialpedagoger; specialpedagogik; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Undersökningen är inriktad mot arbetsmetoder och upplevelser av it och alternativa verktyg i klassrumspedagogiska sammanhang. Elever med dyslexi samt läs- och skrivsvårigheter ligger till grund. Denna studie utgår från två övergripande syften. LÄS MER

  5. 20. Naturvetenskaplig undervisning med en dator per elev: möjligheter och utmaningar utifrån lärarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Franziska Winter; [2014]
    Nyckelord :biologi; dator i skolan; datorstött lärande; digitalstött lärande; en dator per elev; en-till-en; 1-1; 1:1 kontext; elevdator; IKT i skolan; IT informationsteknologi ; kemi; naturvetenskap; NO; TPACK; TPCK technological pedagogical content knowledge ; skolans digitalisering;

    Sammanfattning : Trots intensiva satsningar på skolans digitalisering visar forskningen att den inte lederautomatiskt till förbättrat lärande och kunskapsutveckling hos eleverna. Syftet medexamensarbetet var att undersöka pedagogernas syn på frågan hur IT och 1:1 kontextenkan utnyttjas för att främja elevers lärande i naturvetenskaplig undervisning. LÄS MER