Sökning: "IT-bolag"

Visar resultat 16 - 20 av 40 uppsatser innehållade ordet IT-bolag.

  1. 16. “I never think of the future, it comes soon enough” : En studie om bolagsstyrningens tidshorisonter inom den svenska IT-branschen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Martin Källum; Hampus Sturesson; [2018]
    Nyckelord :Short-termism; Long-term value creation; Financial Performance; Sweden; IT; Short-termism; Långsiktigt värdeskapande; Finansiella prestationer; Sverige; IT;

    Sammanfattning : Bakgrund: Short-termism beskrivs i såväl den vardagliga debatten som i akademiska undersökningar som ett hinder för bolags långsiktiga värdeskapande. Trots detta så är inte relationen mellan short-termism och långsiktigt värdeskapande undersökt tillräckligt. LÄS MER

  2. 17. En integrerad del av det dagliga arbetet : En kvalitativ studie om intern förankring av ett Employer Value Proposition

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Edlund; Felix Weiland; [2018]
    Nyckelord :Organisationsidentitet; employer branding; employer value proposition;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka hur ett företag arbetar för att deras EVP ska återspeglas i de anställdas uppfattningar om vilka man är som organisation. Det som studerades var dels vad företaget gör för att deras Employer Value Proposition ska förankras i de anställdas uppfattningar om organisationen; vad som bidrar till deras uppfattning och; hur de uppfattningarna stämmer överens med företagets Employer Value Proposition. LÄS MER

  3. 18. Befrämjande faktorer för lärande i samband med en förändringsprocess.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :David Granqvist; Helena Lidström; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med tanke på den starka konkurrensen som idag finns på den regionala, nationella och globala marknaden är det av stor vikt för företagen att inneha en förändringsbenägenhet och en beredskap för att kunna möta dessa utmaningar. Varför detta är viktigt kan härledas både till syftet att överleva som företag men även för att kunna utvecklas och skapa bättre förutsättningar för sin verksamhet. LÄS MER

  4. 19. Kunskapsdelning inom mentorskap riktat mot nyanställda: En fallstudie på ett globalt IT-bolag

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nicole Stenling; Teodor Wetterström; [2016]
    Nyckelord :Knowledge; knowledge sharing; individual level; formal mentoring; structure; mentor and protégé; Kunskap; kunskapsdelning; individnivå; formella mentorskap; utformning; mentor och adept;

    Sammanfattning : Knowledge  sharing  has  earned  a  more  central  role  in  organizations  strive  to      achievecompetitive advantage. Still, many organizations fail to make full potential of knowledge sharing initiative, highlighting the demand for further studies in the area to increase the understanding of knowledge sharing within organizations. LÄS MER

  5. 20. Möjligheter för ett intelligent banmatningssystem till Sveriges järnväg : En situationsanalys av norra malmbanan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Anna Olsson; [2016]
    Nyckelord :smart grids; intelligent infrastructure; system analysis; railway power supply system; intelligence; smarta elnät; intelligent infrastruktur; systemanalys; banmatningssystem; intelligens;

    Sammanfattning : Trafikverket har genom en kapacitetsutredning och nationell plan fastslagit att de ska satsa på att möta framtida efterfrågeökning av transporter genom att effektivisera den befintliga infrastrukturen i första hand, eftersom utbyggnad är väldigt kostsamt och tar lång tid. För det allmänna nätet har begreppet och konceptet intelligenta elnät diskuterats sedan 2005 som ett sätt att effektivisera användningen av näten för att möta nya politiska krav som innebär en energiomställning samt ökad involvering från kunder. LÄS MER