Sökning: "IT-industry"

Visar resultat 11 - 15 av 245 uppsatser innehållade ordet IT-industry.

  1. 11. Jämställdhet i webbredaktörsyrket : En kvalitativ studie om upplevda könsskillnader i arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ebba Glimnér; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; Informationsarkitektur; Webbredaktör; Genus; Könsroller;

    Sammanfattning : This bachelor's thesis examines how gender equality challenges manifest within the Swedish IT industry, with a specific focus on women with web editor degrees. Despite Sweden's reputation for gender equality, issues persist within the IT sector, including gender-based disparities in promotions, wage gaps, and challenges in career advancement. LÄS MER

  2. 12. “Steal with Pride” eller gå din egen väg : En kvalitativ intervjustudie om vad som krävs av företag för att lyckas på LinkedIn

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Martin Danielsson; [2023]
    Nyckelord :Bourdieu; digitalt kapital; fält; företag; habitus; LinkedIn; social media; SNS; social nätverksanalys; IT; företag; online; sociala nätverkstjänster; ;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor's thesis is to study the strategic communication within companies in the IT industry that operate on LinkedIn. The study was conducted with a multiple qualitative interview approach, where the data consisted of four interviews with four communication professionals from different companies. LÄS MER

  3. 13. Integrationen av IKT-verktyg för kunskapsdelning : En kvalitativ analys av hur Microsoft Teams påverkar kunskapsdelning inom en IT-konsultverksamhet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Ludvig Björkman; Olivia Karlsson Lindström; Jennifer Gruffman Lundin; [2023]
    Nyckelord :Internet Communication Technologies; ESMP; Knowledge Sharing; Affordances;

    Sammanfattning : With the rapidly increasing pace of developments in the IT industry there is now rising pressure on companies to maintain a high standard of competency in their workforce. As a result, a lot of research has been put into how best to assist in this competence development as well as how ICT technologies can play a part in this endeavour. LÄS MER

  4. 14. Maskulinitet och femininitet i förändring: stagnation eller utveckling? : En kvalitativ undersökning av förändringsagenters egenskaper med ett genusperspektiv

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Louise Almberg; Sofie Larsson; [2023]
    Nyckelord :organizational change; change agents; stereotypes; femininity; masculinity; characteristics; change management; gender; organisatorisk förändring; förändringsagenter; arbetssätt; stereotyper; femininitet; maskulinitet; egenskaper; förändringsledning; genus;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens volatila omgivning är organisatoriska förändringar något som företag ständigt måste arbeta med. På grund av detta är organisatorisk förändring något som av forskare fått mycket uppmärksamhet. Något som krävs för att genomföra dessa förändringar är förändringsagenter, en person som leder förändringen. LÄS MER

  5. 15. Exploratory Innovations and Exploitation of Knowledge after Large Scale Agile Transformation : A Case Study at an Energy Utility R&D Department

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Firas Daraiseh; [2023]
    Nyckelord :Agile Manifesto; Agile Principles; Large Scale Agile Transformation; Innovation; Organizational Ambidexterity; Knowledge Transfer.; Agilt manifest; agila principer; stor skala agil transformation; innovation; organisatorisk ambidextri; kunskapsöverföring.;

    Sammanfattning : Many organizations from and outside of the IT industry are trying to implement Agile in their ways of working via large scale transformations. The organizations feels the need to become Agile in order to increase their client satisfaction, deliver their product faster, and compete in the rapidly changing market. LÄS MER