Sökning: "ITIL framework"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden ITIL framework.

  1. 1. Anpassning av ITIL’s incidenthanteringsprocess för mindre mjukvaruföretag : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Linnea Klingebratt; Cornelia Englund; [2023]
    Nyckelord :ITIL; Incident and problem management; Service Desk; Challenges; Success factors; ITIL; Incident- och problemhantering; Service Desk; Utmaningar; Framgångsfaktorer;

    Sammanfattning : Informationsteknologi (IT) är avgörande för organisationer och i samband med att IT har utvecklats har också komplexiteten ökat. Det har resulterat i att organisationer behövt gå från att vara teknikinriktade till att behöva fokusera på leverans av tjänster. LÄS MER

  2. 2. Samverkan mellan agilt tvärfunktionellt teamarbete och höga säkerhets- och kvalitetskrav hanterat av en sekventiellt arbetande grupp : En fallstudie hos polisens IT-avdelning

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Logistik- och kvalitetsutveckling

    Författare :Hanna Skarp; [2022]
    Nyckelord :process management; process mapping; internal customers; customer satisfaction; ITIL; agile methods; business development; streamlining; total quality management; lean; processledning; processkartläggning; interna kunder; kundnöjdhet; ITIL; agila metoder; offentlig sektor; verksamhetsutveckling; effektivisering; flöde; leveransservice; hörnstensmodellen; lean;

    Sammanfattning : Den snabba teknikutvecklingen i samhället beskrivs ofta som den största förklaringen till agila principers snabba framväxt bland IT-organisationer under de senare åren. Agila arbetsmetoder går ofta ut på att arbetet planeras i kortare iterationer där leverantören kontinuerligt stämmer av kundkraven mellan sprintarna. LÄS MER

  3. 3. ITIL4 & DEVOPS : EN STUDIE OM ITIL4 OCH DESS SAMEXISTENS MED DEVOPS

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emil Thornberg; Daniel Arvidsson; [2022]
    Nyckelord :TSM; ITIL4; DevOps; Agile; IT Framework; SVS; Service Value System; DevOps Lifecycle; ITSM; ITIL4; DevOps; Agilt; IT ramverk; SVS; Service Value System; DevOps Livscykel;

    Sammanfattning : I dagens IT-landskap kan det vara väldigt besvärligt för organisationer att navigera sig. Med den snabba utveckling som sker med teknik och applikationer, men även kring ramverk och arbetsmetoder som alla säger sig vara det bästa för just ens egen organisation. LÄS MER

  4. 4. Efficient and Responsible Incident Management : Designing a Service Desk Web Application with Integrated Major Incident Reporting Functionality for Swedish Government Agencies

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)

    Författare :David Michel; [2021]
    Nyckelord :Incident Management; Service Desk; IT incident; ITIL; Domain-Driven Design; Integration; Swedish Civil Contingencies Agency; Myndigheten för samhällsskydd och beredskap; MSB; IT-säkerhet; IT-incidentrapportering; statliga myndigheter;

    Sammanfattning : In this 7.5 HEC B-level thesis in Computer Science, a service desk web application is designed for Swedish government agencies with integrated major incident reporting functionality to the Swedish Civil Contingencies Agency (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). LÄS MER

  5. 5. Knowledge transfer in IT-Service organizations : A qualitative case study researching a boundary object theory perspective on knowledge transfer through information systems, in an ITIL context

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Informatik; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Carl Krigsman; Armin Zahirovic; [2019]
    Nyckelord :Knowledge management; Knowledge transfer; Knowledge repositories; Explicit knowledge; Tacit knowledge; Knowledge articles; Information Systems; Boundary object theory; Theory of knowledge creation; Individual factors; ITIL; IT Service Management;

    Sammanfattning : Knowledge management is seen as a hot topic in order for organizations to become effective and utilize the knowledge residing within the organization. The most important factor in knowledge management is believed to be the knowledge transfer, which is the process of transferring knowledge between two parties. LÄS MER