Sökning: "ITSM"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet ITSM.

  1. 1. Användning av prestationsmätning inom IT Service Management hos fem små och medelstora företag : En kvalitativ studie om upplevda fördelar, utmaningar och risker

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Felicia Strandberg; [2024]
    Nyckelord :ITSM; IT Service Management; ITIL; SME; it-tjänstehantering; små och medelstora företag; prestationsmätning;

    Sammanfattning : Att leverera IT-relaterade tjänster är utmanande för många företag och verksamheter. För att underlätta för leverantörer av IT-tjänster har processtöd tagits fram som går under namnet IT Service Management där det ledande ramverket ITIL tillhandahåller riktlinjer för bland annat processer i form av incident- och problemhantering. LÄS MER

  2. 2. Anpassning av ITIL’s incidenthanteringsprocess för mindre mjukvaruföretag : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Linnea Klingebratt; Cornelia Englund; [2023]
    Nyckelord :ITIL; Incident and problem management; Service Desk; Challenges; Success factors; ITIL; Incident- och problemhantering; Service Desk; Utmaningar; Framgångsfaktorer;

    Sammanfattning : Informationsteknologi (IT) är avgörande för organisationer och i samband med att IT har utvecklats har också komplexiteten ökat. Det har resulterat i att organisationer behövt gå från att vara teknikinriktade till att behöva fokusera på leverans av tjänster. LÄS MER

  3. 3. ITIL4 & DEVOPS : EN STUDIE OM ITIL4 OCH DESS SAMEXISTENS MED DEVOPS

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emil Thornberg; Daniel Arvidsson; [2022]
    Nyckelord :TSM; ITIL4; DevOps; Agile; IT Framework; SVS; Service Value System; DevOps Lifecycle; ITSM; ITIL4; DevOps; Agilt; IT ramverk; SVS; Service Value System; DevOps Livscykel;

    Sammanfattning : I dagens IT-landskap kan det vara väldigt besvärligt för organisationer att navigera sig. Med den snabba utveckling som sker med teknik och applikationer, men även kring ramverk och arbetsmetoder som alla säger sig vara det bästa för just ens egen organisation. LÄS MER

  4. 4. Mäta och visualisera produktivitet inom ITSM

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Alexander Bergqvist; Andreas Carlsson; [2018]
    Nyckelord :IT Service Management; Produktivitet; Värde; Tjänster; Prototyp; Designprinciper;

    Sammanfattning : IT Service Management (ITSM) is becoming a more relevant topic and the view of services is growing, therefore it is natural that new difficulties arise. When it comes to the manufacturing industry, it has not been seen as a difficult process to measure productivity. That is because it only refers to the ratio between output and input. LÄS MER

  5. 5. Ramverket ITIL : En studie av viktiga aspekter vid implementationen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Samuel Lindblom; Selma Mukaca; [2018]
    Nyckelord :ITIL; critical success factors; senior management involvement; organizational commitment; group efficiency;

    Sammanfattning : Technical developments are increasing at an accelerated rate, which means that IT service providers must focus on customer relationships and the quality of services they provide in the same way they handle their strategic features and processes. The management of IT services is often related to IT Service Management (ITSM) that helps IT organizations become more adaptable, flexible, cost-effective and service-oriented. LÄS MER