Sökning: "IUP metod"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden IUP metod.

  1. 1. Lärares erfarenheter av elevdokumentation i grundskolan : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Desiree Engberg; [2016]
    Nyckelord :Dokumentation; verktyg; kommunikation; underlag; hjälpmedel; IUP;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte: Under de senaste decennierna har skolans utformning förändrats och det finns ett större krav på dokumentationen av elevernas kunskapsutveckling från Skolverket. Lärare förväntas föra en individuell dokumentation av varje elev. LÄS MER

  2. 2. Verktygen - Dator eller Penna?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Sven Abrahamsson; [2014-01-27]
    Nyckelord :en-till-en; lärprocessen; digitalt lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Hur uppfattar elever att lärare använder datorn i undervisningen? Teori: Med en-till-en, den personliga datorn utmanas det traditionella lärandet. Ett digitaliserat lärande innebär att lärarna ska planera för lärande och inte för undervisning (Kroksmark, 2012). LÄS MER

  3. 3. Det blir en för stor sak av en för liten anledning : en studie om förslaget att avskaffa kravet på åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emmely Söderlund; Malin Lennerman; [2013]
    Nyckelord :Åtgärdsprogram; Individuell utvecklingsplan; dokumentation;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med den här studien är att undersöka hur fyra lärare i ämnet idrott och hälsa i årskurs 6- 9 uppfattar åtgärdsprogram och förslaget på att avskaffa kravet på dessa. Vilken syn har de intervjuade lärarna på åtgärdsprogram? Vad anser de intervjuade lärarna om själva avskaffandet av kravet? Hur vill de intervjuade lärarna arbeta med elever som inte uppnår kunskapskraven? Metod Den här studien är en kvalitativ forskningsintervjustudie där fyra lärare i ämnet idrott och hälsa har deltagit i en öppen riktad intervju. LÄS MER

  4. 4. Hur SO-ämnena kan te sig. Med fokus på några elever i läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Göran Strandlycke; [2012-09-26]
    Nyckelord :elevers uppfattningar; läsförståelse; läs- och skrivsvårigheter; SO-didaktik;

    Sammanfattning : Inledning Under hösten var det många elever på skolan där jag arbetar som hade svårt för att nå upp till kunskapskraven i SO-ämnena. Då det i dessa ämnen ställs stora krav på god läs- och skriv-förmåga fann jag det intressant att studera hur ämnena ter sig för elever i läs- och skrivsvårig-heter. LÄS MER

  5. 5. Bedömning i förskolan : En studie om relationen mellan bedömning av verksamheten och individuell bedömning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Ulrika Thorén; [2012]
    Nyckelord :Bedömning; förskolan; individuell bedömning; bedömning av verksamheten.;

    Sammanfattning : Bedömning är något som barn blir utsatta för från första stund i livet. Enligt Läroplanen för förskolan ska pedagogerna i förskolan dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten, utan att bedöma det enskilda barnet. LÄS MER