Sökning: "Ickemänskliga aktörer"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Ickemänskliga aktörer.

  1. 1. Religionslärarens didaktiska förutsättningar för undervisning : En undersökning med stöd av Aktör-Nätverksteorin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Albin Norring; Malin Linander; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord Aktör; mänskliga aktörer; icke-mänskliga aktörer; nätverk; mikroaktör; makroaktör; urkund;

    Sammanfattning : Syftet till denna studie är att undersöka vilka aktörer som påverkar religionslärarens didaktiska förutsättning till undervisning i religionskurserna. I studien utfördes semistrukturerade intervjuer på en gymnasieskola i syfte att åskådliggöra vilka aktörer som påverkar religionslärarens förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. Planering för kultur, föreningsliv och offentlighet : en analys av stadsdelarna Norra Sorgenfri och Sofielunds verksamhetsområde i Malmö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Örman; [2021]
    Nyckelord :planering; kultur; föreningsliv; offentlighet; assemblageteori; aktör; Malmö; Norra Sorgenfri; Sofielunds verksamhetsområde; kulturljudzon; bostadsetablering;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the relation between culture and association activities on the one hand and the public life of the city on the other. I will explore how this relation is manifested in the planning of two districts in Malmö: Norra Sorgenfri and Sofielunds verksamhetsområde. LÄS MER

  3. 3. ”Man får vara beredd på att låna ut den, annars kan vi inte ha den”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joelle Ragnarsson; Pernilla Rosengren; [2016]
    Nyckelord :Ickemänskliga aktörer; krigsleksaker; leksaker; medhavda leksaker; symboliskt kapital;

    Sammanfattning : Studies syfte är att undersöka hur barns egna medhavda leksaker används på förskolan, samt vilken betydelse de tillskrivs i verksamheten av såväl barn som pedagoger och vårdnadshavare. Vi har utgått ifrån tre frågeställningar för att konkretisera vårt syfte: Hur används de medhavda leksakerna av barnen? Hur ser pedagogerna på de medhavda leksakernas funktion och användning? Hur förhåller sig vårdnadshavare till att barnen kan och får ta med sig leksaker till förskolan? I studien har vi använts oss av de centrala begreppen tolkande reproduktion, ickemänskliga aktörer och symboliskt värde för att tolka det empiriska materialet. LÄS MER

  4. 4. Barnens matematiska utforskande utifrån ett transdisciplinärt perspektiv. : En kvalitativ studie av ett antal barn på en förskola.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Carmen Daniela Muntean; [2014]
    Nyckelord :Matematik; utforskande; uttrycksformer; transdisciplinärt lärande och arbetssätt; intra-aktiv pedagogik.;

    Sammanfattning :   Avsikten med denna studie var att synliggöra hur barn utforskade matematiken i ett specifikt projekt på förskolan utifrån ett transdisciplinärt perspektiv. Samtidigt ville jag ta reda på hur andra aktörer, mänskliga såsom ickemänskliga, intra-agerade med barnen och hjälpte dem i deras matematiska utforskande. LÄS MER