Sökning: "Idégenerering metoder"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden Idégenerering metoder.

  1. 1. Designprocessen och maskininlärning: Framtiden för användarcentrerad design

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Lisa Marie Karin Gärdhammar; [2024]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Machine Learning; Design process; Journey Mapping; Empathy; User experience; Customer experience; Artificiell intelligens; Maskininlärning; Designprocessen; Journey Mapping; Empati; Användarupplevelse; Kundupplevelse;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) och i synnerhet maskininlärning (ML) har inom UX-design visat potential att förbättra designprocessen genom att exempelvis identifiera användargrupper från stora datamängder, effektivisera idégenerering och automatisera repetitiva uppgifter. Det råder dock oenighet kring hur tekniken kan integreras i designprocessen. LÄS MER

  2. 2. THIRD HAND : A solution for the fuel tank assembly at Scania Södertälje

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :SandraMarie Westerberg; Tova Ödesjö; [2023]
    Nyckelord :Industrial Design Engineering; Ergonomics; Human-centered design; User-centered design; Safety; Third hand; Automotive; Production; Teknisk Design; Ergonomi; Människocentrerad design; Användarcentrerad design; Säkerhet; Tredje handen; Fordons industri; Produktion;

    Sammanfattning : Scania recently introduced a new fuel tank design. This new design arose a need for extra help when mounting the tank in production, which was solved with two little hooks on each tank. These hooks are today known as the current third hand solution. LÄS MER

  3. 3. Dinner Chair for Children : A highchair to bring along and grow with - From idea to product concept

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Jana Kettunen; Ella Viberg; [2023]
    Nyckelord :Child; chair; product development; design methods; ergonomic;

    Sammanfattning : The demand for well-adjusted and useable children´s products increase in conjunction with the interest of children’s environment and understanding for how their needs differ from adults. Even if the market has increased the last years an absence still can be perceived of a children’s highchair which is fit for children from six months of age till five years, and at the same time both transportable and aesthetic. LÄS MER

  4. 4. Från ord till bild : En undersökning om artificiellintelligens som kreativ partnerinom digital bild.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Christoffer Siimon; [2023]
    Nyckelord :artificiell intelligens; digital bildproduktion; design; kreativitet; AI-drivna processer; innovation; kreativ partner; Midjourney; GPT-4; GAN;

    Sammanfattning : Denna artikel utforskar artificiell intelligens (AI) som en kreativ partner inom digitalbildproduktion och dess potential att förändra och komplettera traditionella designmetoder.Artikeln undersöker AI:s roll inom designprocessen, främst inriktat mot AI-baserade systemsom kan syntetisera visuellt material, diskuterar dess styrkor, svagheter och begränsningarsamt reflekterar över hur AI påverkar kreativitet, effektivisering och idégenerering. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av handtag för manuell sågning med tigersågsblad

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

    Författare :Valter Westerlund; Akram Khaled; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med projektet var utveckla ett handtag för användning med tigersågsblad. Handtaget skulle möjliggöra för bladen att fällas samt låsas mekaniskt, utöver detta ställdes krav på en användarcentrerad lösning vars syfte är att främja säkerhet, intuition och komfort. Hållbarhet var även ett centralt delmoment i projektet. LÄS MER