Sökning: "Ida Corneliusson"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Ida Corneliusson.

  1. 1. Bildämnet som nomad? : En posthumanistisk studie om bildämnets nomadiska funktion i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ellen Arvidsson; Ida Corneliusson; [2022]
    Nyckelord :Materiality; nomad philosophy; posthumanism; visual arts education; Bildämnet; materialitet; nomadfilosofi; posthumanism; tillblivelse;

    Sammanfattning : Hur fungerar bildämnet i dagens skola? I relation till skolämnenas snarlika strukturer, där ett slutresultat bedöms, särskiljer sig bildämnets metoder och lärande som mer processorienterat. Traditionella, hantverksmässiga arbetssätt kompletteras med nya digitala medier och arbetssätt, som resulterar i urvalsproblem och stoffträngsel. LÄS MER

  2. 2. Estetiska lärprocesser i ett målbaserat utbildningssystem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ida Corneliusson; Ellen Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :Aesthetic learning processes; aesthetics; aesthetic communication; art; comparatives; curriculum; education; elementary school; infrastructure; neoliberalism; policy; Sweden; visual arts; visual arts education.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har till syfte att systematiskt sammanställa kunskap om villkoren för estetiska lärprocesser i bildämnet i relation till en målrationell skola. Forskningen i denna kunskapsöversikt presenteras i förhållande till frågeställningen: Hur möjliggörs och begränsas lärande med estetiska lärprocesser genom kursplanen för bild i årskurs 7-9? Systematiska sökningar i databaser för forskning inom pedagogik och utbildningsvetenskap genererade ett brett underlag och valda studier kategoriseras i resultatet där frågeställningen behandlas i en diskussion utifrån tre prominenta teman: En målrationell skola och styrdokument, Lärarens roll och bildlärarprofession samt Förhållningssätt till estetiska lärprocesser. LÄS MER