Sökning: "Ida Klass"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden Ida Klass.

  1. 1. ”Stötta eller styra” : En kvalitativ undersökning om studie- och yrkesvägledares upplevelser av vårdnadshavares delaktighet i elevers gymnasieval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Selander; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Elever i nionde klass står inför ett gymnasieval, vilket utgör en viktig övergång i derasliv. Tidigare forskning har visat på att vårdnadshavares delaktighet och engagemang ielevers gymnasieval spelar en avgörande roll samt att socioekonomiska faktorer är avbetydelse. LÄS MER

  2. 2. Vad säger den om dig? : En kvalitativ socialsemiotisk analys av en utställningsaffisch från Moderna Museet samt dess roll som identitet- och livsstilsmarkör för individen på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ida Hein Olsson; [2023]
    Nyckelord :Moderna Museet; utställningsaffischer; Andy Warhol; Pierre Bourdieu; kulturellt kapital; klass; god smak; skönhet; livsstil; individualitet;

    Sammanfattning : The purpose of this paper was to examine the concept of an individual who hangs an exhibition poster from Moderna Museet on their wall and shares it on Instagram. Questions regarding what that individual wants to tell the audience about themselves, their individuality and lifestyle, through sharing it on a public forum have been the main topic. LÄS MER

  3. 3. Relationer som inte fungerar bra kan förstöra hela ens skolgång : En intervjustudie om hur gymnasieelever beskriver en god social lärmiljö och hur de upplever att den påverkar inlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Ida Renfjord; [2022]
    Nyckelord :gymnasiet; inlärning; relationell kompetens; relationer; social lärmiljö; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur några gymnasielever beskriver en god social lärmiljö och hur de upplever att den sociala lärmiljön påverkar inlärningen. De två forskningsfrågor som legat till grund för studien är: Vilka faktorer beskriver gymnasieelever bidrar till en god social lärmiljö? Hur upplever gymnasieelever att den sociala lärmiljön påverkar deras lärande?  I syfte att besvara frågeställningarna har en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer tillämpats. LÄS MER

  4. 4. Att lära sig skriva : En jämförande studie av elevtexter skrivna i årskurs 3 efter två olika undervisningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Stina Lindqvist; Ida Lindstedt; [2021]
    Nyckelord :Writing teaching methods; traditional writing method; reading through writing RtW ; digital tools; year 3; text triangle; Skrivundervisningsmetoder; traditionell skrivundervisning; att skriva sig till läsning ASL ; digitala verktyg; årskurs 3; texttriangeln;

    Sammanfattning : I dagens skola finns ingen entydig uppfattning om hur den första skrivinlärningen ska ske, med penna och papper eller med hjälp av digitala verktyg. Syftet med denna studie är att jämföra elevtexter från årskurs 3 skrivna efter traditionell skrivundervisning och metoden Att skriva sig till läsning (ASL). LÄS MER

  5. 5. Från traditionell skollunch till matlåda : En kvalitativ intervjustudie om måltidschefers erfarenheter av att anpassa skolmåltiden vid distansundervisning.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Mirjam Götlind; Ida Sjöstrand; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: Virussjukdomen Covid-19 har sedan den 11 mars 2020 erkänts som en pandemi och drabbat hela världen. Riktlinjer och rekommendationer för att minska smittspridningen har påverkat många yrkesgrupper och institutioner. Som en del av åtgärderna började Sveriges gymnasie- och högstadieskolor bedriva sin undervisning på distans. LÄS MER