Sökning: "Ida gustavsson"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Ida gustavsson.
1. Distansarbetets Utmaningar och Möjligheter : En kvalitativ studie om organisationskultur,ledarskap & flexibilitet
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turismSammanfattning : .... LÄS MER
2. Sjuksköterskors upplevelser av vårdmöten med kvinnor som utsatts för sexuellt våld : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Sexuellt våld mot kvinnor är ett världsomfattande problem som medför negativa konsekvenser för kvinnors hälsa. Hälso- och sjukvården har ett ansvar att tillgodose våldsutsatta kvinnor en lättillgänglig vård av god kvalitet. Sjuksköterskan har en viktig roll i omvårdnaden av kvinnor som utsatts för sexuellt våld. LÄS MER
3. Att mäta med stadslivet som insats : en validitets- och reliabilitetsanalys av ett verktyg som kvantifierar sociala värden i urban miljö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Samhället förlitar sig idag mer och mer på att mätbara variabler ska kunna fånga och förenkla den komplexa värld vi lever i. Människan vänder sig till kalkylerande metoder och går mot en “pedantisk byråkrati” där generaliseringen får oss att förlora det unika i situationer och individer (Bornemark 2018). LÄS MER
4. "Catch the moment"- ämneskunskaper är betydelsefulla : En studie om förskolläraren och teknikämnets didaktik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Denna studie grundar sig i fyra förskollärares erfarenheter kring teknikundervisning i förskolan, med syfte att utifrån ett didaktiskt perspektiv bidra med kunskap om hur förskollärare undervisar i teknik på förskolan. De tre frågeställningarna som synliggör syftet är: Hur beskriver förskollärare ämnet teknik i förskolan, det vill säga vad innefattar ämnet? Hur bedrivs teknikundervisningen på förskolan, det vill säga med vilka undervisningsmetoder genomförs ämnet? Vilka svårigheter och möjligheter upplever förskollärare med teknikundervisningen i förskolan? Studien har en kvalitativ ansats och med hjälp av semistrukturerade intervjuer har data samlats in. LÄS MER
5. Betydelsen av utomhusundervisning om biologisk mångfald : för lärarstudenters framtida yrkesagerande för ekologisk hållbar utveckling
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Tidigare forskning, exempelvis James och Williams (2016), visar att utomhusundervisning kan bidra till ökad förståelse för naturen och dess resurser. Biologisk mångfald och ekologisk hållbar utveckling är två viktiga begrepp i dagens samhälle, då klimathotet och minskningen av biologisk mångfald är ett faktum. LÄS MER