Sökning: "Identifiering av läs- och skrivsvårigheter"

Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade orden Identifiering av läs- och skrivsvårigheter.

  1. 16. Att identifiera och utreda läs- och skrivsvårigheter hos nyanlända elever : En kvalitativ analys av pedagogers berättelser av möjligheter och hinder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Eva Danielsson; Kaisa Björk; [2016]
    Nyckelord :Reading and writing difficulties; new arrival students; investigation; cooperation; Läs- och skrivsvårigheter; nyanlända elever; utredning; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera pedagogers berättelser om hur de upplever arbetet med identifiering och utredning av läs- och skrivsvårigheter hos nyanlända. Vi har samlat empiriskt material i form av intervjuer som vi har analyserat med hjälp av tidigare forskning samt teorier. LÄS MER

  2. 17. Tidig upptäckt eller utpekande? : Pedagogiska dilemman vid identifiering av barns läs- och skrivsvårigheter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Räsänen Nea; [2016]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; Förskolan; Tidig identifiering; Förebyggande; Konsekvenser; Kvalitativsamtalsintervju;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 18. Språklig medvetenhet i förskoleklass : Lärares arbete för att undvika elevers läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emma Svensson; [2015]
    Nyckelord :Språklig medvetenhet; didaktik; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i förskoleklasser uppfattar sitt uppdrag med att arbeta förebyggande för att begränsa barns framtida läs- och skrivsvårigheter och främja språklig medvetenhet. Studiens frågeställningar behandlar bland annat vad lärare anser vara förebyggande arbete vad gäller läsning och skrivning i förskoleklass samt uppfattningar kring tidig identifiering av barn i riskzon för eventuella läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 19. När läsningen inte bär, vad gör vi då? : En kvalitativ studie om lärares och speciallärares arbete kring och stöd till elever i läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Rosenlund; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärare och speciallärares uppfattningar och erfarenheter av elever i läs- och skrivsvårigheter. Frågeställningarna handlar om förutsättningar för lärandet, upptäckt och identifiering, vilket stöd elever med läs- och skrivsvårigheter får och hur stödet för dessa elever organiseras. LÄS MER

  5. 20. Hur kartläggs matematiksvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Rebecka Lindén; [2014]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; kartläggning; identifiering; metoder; intervjuer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra lärares strategier för att identifiera och kartlägga elevers matematiksvårigheter.   De fem intervjuer som gjordes med lärare som arbetar på låg- och mellanstadiet visade att elevobservationer samt noggranna analyser kring elevernas utveckling är mycket väsentliga. LÄS MER