Sökning: "Identifiering av läs- och skrivsvårigheter"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade orden Identifiering av läs- och skrivsvårigheter.

  1. 6. Skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever. : En systematisk litteraturöversikt över orsaker, identifiering och pedagogisk praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Kobra Eliassi; [2021]
    Nyckelord :Multilingualism; reading and writing difficulties; dyslexia; identification; Flerspråkighet; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; identifiering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge en översikt över forskning om skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever. Forskningsfrågorna som besvaras i studien är vilka orsaker som ligger bakom skrivsvårigheter hos flerspråkiga, hur orsakerna till skrivsvårigheter hos flerspråkiga identifieras och hur den pedagogiska praktiken kan utformas för att stötta flerspråkiga elever med skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 7. Specialpedagogiska insatser i förskoleklassen : Samverkan kring kartläggningsmaterialet Hitta Språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Josefin Holm; Jeanette Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Samverkan; specialpedagogisk kompetens; organisation; förskoleklass; likvärdig utbildning; tidiga insatser; Hitta Språket;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur samverkan med specialpedagogisk kompetens kan organiseras i förskoleklass för att främja en likvärdig utbildning. Studien är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer av fem lärare i förskoleklass samt fem lärare med specialpedagogisk kompetens. LÄS MER

  3. 8. Arbete med flerspråkiga elever som har läs- och skrivsvårigheter –En systematisk litteraturstudie om flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Pauline Munters; [2020]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; flerspråkighet; identifiering; dyslexi; andraspråk; modersmål;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks sju studier som behandlar flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter. Mitt fokus ligger på att undersöka vad dessa studier säger om lärares arbete med att urskilja läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever, språkliga och sociala bakgrundsfaktorer, arbete med fonologisk medvetenhet och modersmålets betydelse för andraspråksutvecklingen. LÄS MER

  4. 9. Dyslektikers självkänsla och självförtroende : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar kring dyslexi

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Daniel William Svensson; [2019]
    Nyckelord :dyslexi; självkänsla; självförtroende;

    Sammanfattning : Inledning Dyslexi är en diagnos som orsakar läs- och skrivsvårigheter. Dessa kan vara bestående genom hela livet. Svårigheterna kan dock förebyggas genom stöd av olika former i tidig ålder, vilket i sin tur kan bidra till att utveckla läs- och skrivförmågan. LÄS MER

  5. 10. Rutiner för identifiering av läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever : En intervjustudie om flerspråkiga högstadieelevers och gymnasieelevers läs- och skrivförmåga, där misstanke om läs- och skrivsvårigheter föreligger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Cecilia Melin; Lundqvist Monica; [2019]
    Nyckelord :translanguaging; flerspråkighet; läs- och skrivsvårigheter; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this study was to describe multilingual education when there is a suspicion of reading and writing difficulties. A qualitative design was chosen with semi-structured interviews in which four pupils, two from high school and two from senior high school, two special educators and a Swedish as a second language teacher participated. LÄS MER