Sökning: "Identitet datorspel"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Identitet datorspel.
1. "Jag vill springa mot något, inte bort" : en religionsantropologisk och religionssociologisk undersökning av Stephen Kings filmserie DET som senmodern övergångsrit.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Den snabba samhällsutvecklingen har lett till nya möjligheter, men också nya utmaningar för ungdomar som står på tröskeln till vuxenvärlden. Livet för unga människor idag är i stor utsträckning präglat av val där idéer hämtas från den globala populärkulturen och digitala sociala forum, där detta tjänar som inspiration till att individualisera den egna livsåskådningen och identiteten. LÄS MER
2. Historiemedvetande genom datorspel och IT
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : AbstractVårt syfte med detta examensarbete är att skapa en medial undervisningsplattform med utgång i IT-pedagogik och datorspel för årskurs 5. Datorer och IT har under längre tid använts i skolan i olika syften. Vi har undersökt hur datorspel och IT kan användas som ett verktyg för att utveckla och fördjupa elevers historiemedvetande. LÄS MER
3. Digitala medier i undervisning?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att undersöka ungdomars användning av digitala medier ochhur de ser ut på användningen av dessa i sina respektive skolgång. Med en bredare kunskap påområdet är förhoppningen att lärare ska kunna bedriva undervisning som inkluderar datoreroch tillgången till digitala medier på ett mer effektivt och utvecklande sätt. LÄS MER
4. Fantasy eller verklighet? : En studie om individers upplevelser av den interaktion som äger rum inom Guilds i ett online spel
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Studien undersöker spelares sociala upplevelse inom online dataspelet World of Warcraft (Blizard entertainment 2004). Detta görs genom att studera de designförändringar som sker med verktyget "Guild" från 2004 fram tills Juni 2013. LÄS MER
5. - De e bara å köra : Lärande i fysisk miljö och simulator
Master-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Denna studie handlar om lärande på ett yrkesgymnasium där de utbildar sig till lastbilschaufförer och där de varierande tränar i simulator och fysisk trafik. De tränandes erfarande i de olika lärsituationerna har undersökts ur ett sociokulturellt perspektiv genom kvalitativ metod. LÄS MER