Sökning: "Identitet fashion textil"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Identitet fashion textil.

  1. 1. Du är hur du klär : en kvalitativ studie om mäns klädkonsumtion i relation till identitet och självbild

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ella Olofsson; Malin Ella Assmann; Emilia Heribertsson; [2023]
    Nyckelord :Identity; clothing consumption; young men; self image; fashion; Identitet; klädkonsumtion; unga män; självbild; mode;

    Sammanfattning : Kläder är inte bara ett funktionellt måste för oss människor, utan fungerar även som ett verktyg för att uttrycka vår identitet och självbild. Genom att konsumera kläder kan vi kommunicera personlighet, värderingar och känslor till omvärlden, och genom klädval kan vi skapa en känsla av samhörighet med andra som delar våra klädstilar och preferenser. LÄS MER

  2. 2. LUXURY-FASHION.com : Hur modeföretag skapar lyx med pixeln som byggsten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Amanda Nord Lobos; Edvin Wincent; Samuel Martinez; [2023]
    Nyckelord :Luxury fashion; e-luxury; brand identity; cultural branding; brand management; Lyxmode; e-luxury; varumärkesidentitet; cultural branding; brand management;

    Sammanfattning : Modeindustrins lyxvarumärken har, trots sina avantgardistiska och flamboyanta förknippningar, ett varaktigt rykte om att vara konservativt inställda till förändringar av sina väletablerade affärsmodeller. Den digitala disruptionen som internets framfart innebar för modedetaljhandeln omfamnades likaså inte av lyxsegmentet förrän långt efter att resten av modeindustrin redan insett näthandelns enorma affärsmöjligheter. LÄS MER

  3. 3. Semiotisk analys på varumärkesidentiteter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Mathilda Enlund; Sofia Koltsida; Jessica Johansson; [2021]
    Nyckelord :brand identity; brand communication; brandimage; content marketing; Kapferer s brand identity prism.; varumärkesidentitet; varumärkeskommunikation; varumärkesimage; innehållsmarknadsföring och Kapferer´s brand identity prism;

    Sammanfattning : Visuell kommunikation är en stark marknadsföringsstrategi för att exponera ett varumärkes identitet därav är sociala medier är därför en väsentlig marknadsföringsplattform för att förstärka varumärkets distinkta idé om deras identitet. Den visuella interaktionen från varumärket genererar skapandet av tankar, kopplingar och minnesvärda upplevelser för konsumenterna som kommer påverka deras relation till varumärket. LÄS MER

  4. 4. Oönskade kläder, vart tar de vägen? : En kvalitativ studie om hur unga kvinnoravyttrar sina kläder.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Maja Swegmark; Eva Andersson; Danielle Holmberg; [2021]
    Nyckelord :disposal; disposal decision; disposal behavior; clothing; women; avyttring; avyttringsbeslut; avyttringsbeteende; kläder; kvinnor;

    Sammanfattning : Konceptet fast fashion har skapat ökade möjligheter för konsumenten att kontinuerligtuppdatera sina kläder i garderoben. Den konstanta rörelsen där nya kläder introduceras samtidigt som plagg avyttras bidrar till negativ påverkan på miljö och samhälle. LÄS MER

  5. 5. Visual Merchandising : Har visual merchandising en betydande roll inom second hand?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Linus Pettersson; Emma Johansson; Fredrica Enström; [2020]
    Nyckelord :Second hand; Visual merchandising; Sustainability; Second hand; Visual merchandising; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Second hand-handeln i Sverige växer allt mer och antalet aktörer inom marknaden ökar. Konsumenter sätter allt större krav på hur företag framställer sina produkter och designar sina butiker. Konventionell handel skiljer sig åt från second hand-handeln då strategier inom visual merchandising följs mer noggrant. LÄS MER