Sökning: "Identitet kulturarv"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden Identitet kulturarv.

  1. 1. Sekulärt land med sekulär undervisning : Kristna traditioner i sekulär skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Nikolaj Nielsen; Leunita Gashi; [2024]
    Nyckelord :Högtider; Icke-konfessionell; Kristen tradition; Religion; Religious education; Sekularism;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt problematiseras förståelsen för icke-konfessionell undervisning, så som den definieras och ser ut i den svenska skolan. I syftet att främja en likvärdig skola ska arbetet besvara följande frågeställningar: “Hur uttrycks idén om det sekulära Sverige i läroplanerna Lpo94, Lgr11, Lgr22?” och “Hur stämmer idén om det sekulära Sverige överens med skolverksamheten?”. LÄS MER

  2. 2. FISK DIREKT FRÅN BÅTEN: En socialantropologisk studie om konsumtionen av färsk fisk och skaldjur på svenska västkusten.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Sandra Celin; [2023-09-27]
    Nyckelord :Småskaligt fiske; konsumtionsval; identitet; hållbart konsumerande; kulturarv;

    Sammanfattning : Hur vi väljer att konsumera säger något om oss människor, och konsumtion är en del av vår personliga identitet. Samtidigt är de konsumtionsval som vi gör påverkade av omgivningen, såsom påtryckningar av familj och samhället vi lever i. LÄS MER

  3. 3. A shed, a dock and a boat : a design proposal for a harbor in Bohuslän with focus on cultural heritage

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Nina Littmann; [2023]
    Nyckelord :Bohuslän; cultural heritage; harbor design; development; Tanums kommun; docks;

    Sammanfattning : This thesis presents a design proposal for a new harbor in Bohuslän.The area holds high historical and aesthetic values. The project site has been proposed by the municipality for the development of a new harbor, to meet increasing demand for mooring in the area. LÄS MER

  4. 4. ”Att göra ett minnesmärke över livet” : En komparativ utställningsanalys av två svenska konstnärshem

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Tegbrant; [2023]
    Nyckelord :Art history; historical homes; museum; curating; exhibition analysis; intermediation; cultural heritage; Ecke Hedberg; Bror Hjorth; Tallbo; Bror Hjorths Hus; Swedish art; artists homes; interior; konstvetenskap; konsthistoria; historiska hem; konstnärshem; museologi; curating; förmedling; utställningsanalys; kulturarv; Ecke Hedberg; Bror Hjorth; Tallbo; Bror Hjorths Hus; Gästrikland; Uppland; Uppsala; interiör;

    Sammanfattning : This essay investigates and compares two Swedish artist homes made into museums using an applied version of Danish scholar Rune Gade’s exhibition analysis method. The homes that were chosen for the study are Tallbo, in the region of Gästrikland, the home of Swedish painter Ecke Hedberg (1868-1959) and Bror Hjorths Hus in the city of Uppsala, the home of Swedish painter and sculptor Bror Hjorth (1894-1968). LÄS MER

  5. 5. Dilemmatiska aspekter i förskolans minoritetsuppdrag : En studie om förskolepersonals förståelser av arbetet med Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Liv Friberg; [2023]
    Nyckelord :Preschool s minority assignments; minority politics; national minorities and minority languages; Roma people; dilemmatic aspects; common sense; contrary themes; Förskolans minoritetsuppdrag; minoritetspolitik; nationella minoriteter och minoritetsspråk; romer; dilemmatiska aspekter; sunt förnuft; motstridigheter;

    Sammanfattning : I juli 2019 försågs förskolan med en ny läroplan och med den ett utökat minoritetsuppdrag, vilket i korthet innebär att förskolan ska bidra till att skydda och främja de nationella minoriteternas språk och kulturer. Tidigare forskning pekar på att läroplansändringar om de nationella minoriteterna haft liten inverkan på ämnesinnehållet inom utbildningssystemet och att det finns svårigheter kopplade till att implementera kultur- och språkrelaterade policyer i förskolan. LÄS MER