Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Identitetskapande i vänskapskretsar : En kvalitativ studie om unga vuxnas identitetskapande i vänskapskretsar.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Ella Fredell Petkovski; Razmus Seiholm; [2023]
    Nyckelord :Identity; friendship circles; social context; norms; structures; Identitet; vänskapskretsar; sociala sammanhang; normer; strukturer;

    Sammanfattning : Identity creation in friendship circles. A qualitative study on young adults' identity  creation in friendship circles.  All social contexts consist of norms and expectations, which presupposes a structure that highlights desirable behavior. LÄS MER

  2. 2. Främling i mitt egna land : En kvalitativ studie om identitetsskapandet hos andra generationens invandrare

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Hedil Kazem; Cucovic Maida; [2021]
    Nyckelord :Attributiontheory; Belonging; Cultural identity; Ethnic identity; Globalization; Second generation immigrants; Andra generationens invandrare; Attributionsteorin; Etnisk identitet; Globalisering; Kulturell identitet; Tillhörighet;

    Sammanfattning : Socialt arbete inkluderar ofta individer som på något sätt lever utanför det normativa samhället. Fall som berör perosner med utländsk bakgrund kan ofta missförstås eftersom den Eurocentriska ideologin inte alltid är rådande för alla. LÄS MER

  3. 3. En historia för alla? : En läromedelsanalys om historiemedvetande kopplat till identitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellinor Vinberg; Hanna Edman; [2021]
    Nyckelord :historiemedvetande; historieundervisning; identitetsskapande; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av en analysmodell skapad för att utforska historiemedvetande i läroböcker undersöka om och hur läroböcker i historia skapar förutsättningar för elever att vidareutveckla sitt historiemedvetande kopplat till identitet. Genom en kvalitativ textanalys med utgångspunkt i analysbegreppen identitetskapande, kontinuitet, konkretion och kontext har vi sökt svar påfrågeställningarna: Vilka förutsättningar skapar historieläroboken för att utveckla elevers historiemedvetande kopplat till identitet? och Vad i innehållet kan vara utgångspunkt för elevers identitetsskapande?Studiens empiriska material består av de kapitel som behandlar tidsperioden runt Vasatiden i två historieläroböcker med tillhörande arbetsuppgifter riktade mot elever i årskurs 4–6. LÄS MER

  4. 4. Att uppleva "Ett smärre psykbryt" eller "Inspiration"? : En kvalitativ studie om unga vuxna kvinnors identitetskapande och konsumtion genom influencers på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Fanny Svensson; Isabelle Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Instagram; influencer; consumption; identity creation; young adult women; economy; communication.;

    Sammanfattning : Instagram has become a platform where young women spend many hours a day on a daily basis. The app is largely used to publish media content and interact with other people. It is also used to gather inspiration around, among other things, fashion, beauty and interior design. LÄS MER

  5. 5. ”Ni känner dem inte, varför bryr ni er?”. En kvalitativ studie om unga vuxnas upplevelser av influencers.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Alexandra Rydh; Janina Larsson; [2020-06-02]
    Nyckelord :influencer; unga vuxna; identitetskapande; mellanmänskliga interaktioner; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka unga vuxnas syn på och upplevelsen av fenomenet influencers. Som en del av syftet vill vi få en förståelse av unga vuxnas upplevelser av fenomenet influencers som bidrar med en ökad kunskap som är av vikt i de professionellas arbete med unga vuxna. LÄS MER