Sökning: "Identity Psychology"

Visar resultat 1 - 5 av 178 uppsatser innehållade orden Identity Psychology.

  1. 1. Sambandet mellan identitetsstatus och romantisk anknytning hos unga vuxna

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Jonas Sohl; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Unga vuxnas psykiska ohälsa ökar samtidigt som deras känsla av sammanhang minskar i Sverige. Utöver förbättrade socioekonomiska förutsättningar, behövs fördjupade kunskaper om målgruppens psykologi och relationella fungerande för att samhället ska kunna erbjuda bättre stöd och behandling för denna målgrupp. LÄS MER

  2. 2. Visuella komponenter som sätter tobaksfria nikotinprodukter i centrum : En kvalitativ semiotisk bildanalys med kompletterande textanalys av Vont, Volt och Zone X visuellla kommunikation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Nora Claesson; Lisa Persson; [2024]
    Nyckelord :Tobaksfria nikotinprodukter; Visuell kommunikation; Instagram; Varumärkesidentitet; Känslomässig varumärkeskommunikation;

    Sammanfattning : Följande studie granskar kommunikationen från tobaksfria nikotinföretag på Instagram. Syftet är att inom forskningsfältet marknadskommunikation, undersöka den visuella kommunikationen och kompletterande textuella element på Instagram och vilka kommunikativa strategier företagen använder sig av. LÄS MER

  3. 3. Employing Genocide : Narratives, Ethnic Identities, and Political Legitimacy in Post-Genocide Rwanda

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Hugo Valentin-centrum

    Författare :Gustaf Hallström; [2023]
    Nyckelord :Rwanda; Genocide; narratives; memory politics; ethnicity; identity; collective identity; power struggle; Paul Kagame; social psychology; collective memory; politics of memory; memory consumers; politicised identities; reconciliation; official narratives;

    Sammanfattning : This thesis offers an analysis on the memory politics in post-genocide Rwanda, and examines the official narratives regarding history, ethnicity, and identity in order to analyse how political elites in Rwanda politicises collective identity and transforms the social environment of its population through establishing power struggles. By adopting of a qualitative content analysis, the thesis focuses on the speeches by the president Paul Kagame held at the start of each year’s commemorative event of the genocide, known as Kwibuka. LÄS MER

  4. 4. Can Psychological Priming Affect Self-Rated Product Desirability? Preregistered Experimental Evidence from 1274 Individuals

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för nationalekonomi

    Författare :Shahin Eidinejad; [2023]
    Nyckelord :Preferences; Priming; Reliability;

    Sammanfattning : Conventional economic theory often assumes that preferences are exogenously fixed and remain constant over time. A growing literature is trying to relax this assumption by endogenizing preferences and shedding light on how they are determined and potentially affected by external factors such as culture, environment, or identity. LÄS MER

  5. 5. Du är hur du klär : en kvalitativ studie om mäns klädkonsumtion i relation till identitet och självbild

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ella Olofsson; Malin Ella Assmann; Emilia Heribertsson; [2023]
    Nyckelord :Identity; clothing consumption; young men; self image; fashion; Identitet; klädkonsumtion; unga män; självbild; mode;

    Sammanfattning : Kläder är inte bara ett funktionellt måste för oss människor, utan fungerar även som ett verktyg för att uttrycka vår identitet och självbild. Genom att konsumera kläder kan vi kommunicera personlighet, värderingar och känslor till omvärlden, och genom klädval kan vi skapa en känsla av samhörighet med andra som delar våra klädstilar och preferenser. LÄS MER