Sökning: "Idrott som socialt fenomen"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Idrott som socialt fenomen.

  1. 1. Att välja rätt - Talangidentifikationsprocessen vid Nationella idrottsutbildningar

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maria Liljeholm Bång; [2018]
    Nyckelord :Elit; selektion; talang; urval;

    Sammanfattning : Idrott intar en stark position i vårt västerländska samhälle och idrottsprestationer är av stort nationellt intresse. Att välja ut talangfulla elever till Nationella idrottsutbildningar är inte helt lätt och kunskapen om urvalsprocessen är bristfällig. LÄS MER

  2. 2. IDROTT FÖR INTEGRATION? En beskrivande studie av integrationslag inom svensk föreningsidrott

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Enerås; [2017-10-26]
    Nyckelord :idrott; integration; nyanlända; asylsökande; föreningsliv; socialt kapital; kontaktteori;

    Sammanfattning : Forskning om idrott och integration visar att idrott både kan ha segregerande och integrerande påverkan i samhället, men inom den svenska föreningsidrotten finns stark optimism kring idrottens potential som integrationsarena. Till följd av ökat flyktingmottagande, samt att unga med utländsk bakgrund är den grupp som deltar minst i föreningsidrott har idrottsföreningar runt om i landet startat integrationslag. LÄS MER

  3. 3. "Fritidspedagogen ska ju inte sitta och göra läsläxa och sådana saker med barnen." : en studie av lärares uppfattning av fritidspedagogenskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Sofie Palmerand; Veronica Corell; [2009]
    Nyckelord :Fritidspedagoger; grundskolelärare; kompetens;

    Sammanfattning : Bakgrund Ända sedan fritidspedagogutbildningen startade 1964 har fritidspedagoger haft svårt att definiera vad deras kompetens innehåller. Fritidspedagogens yrkesroll upplevs som luddig och diffus, fritidspedagogerna är bättre på att beskriva vad de inte är, till exempel inte lärare. LÄS MER

  4. 4. Dans i ämnet Idrott och hälsa ­ Idrottslärares uppfattningar av varför elever ska dansa

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Therese Segerdahl; Gustav Oscarsson; [2008]
    Nyckelord :Dans; Idrottslärare; Idrott och hälsa; elever och;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar av varför elever ska dan-sa i ämnet idrott och hälsa. I ett pedagogiskt avseende är det intressant och viktigt attstudera lärares uppfattningar eftersom de har betydelse för hur dansundervisninggenomförs. LÄS MER