Sökning: "Idrottsundervisning innehåll"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Idrottsundervisning innehåll.

  1. 1. ”Vi gör alldeles för lite av detta” : En studie om lärares syn på friluftsliv i LGR22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Tim Svensson; [2023]
    Nyckelord :Friluftsliv; lärare; momentinnehåll; läroplan; LGR22;

    Sammanfattning : Friluftsliv och utevistelse har en tydlig plats i svensk idrottsundervisning, dock har tidigare forskning visat att det bedrivs för lite undervisningen i momentet men även att det är svårt för lärare att definiera vad som skall ingå i momentet. I den nya läroplanen för grundskolan, släppt 2022 får det en tydligare plats. LÄS MER

  2. 2. Varför är du inte med? : En innehållsanalys om elevers deltagande och ickedeltagande i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Filip Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :Self-Determination Theory; Motivation; Idrottsundervisning; fysisk aktivitet; deltagande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka anledningar och motiv som bidrar till att elever uteblir från idrottsundervisningen i grundskola och gymnasium samt utforska möjligheter till att förbättra elevdeltagandet. För att besvara mina forskningsfrågor valdes innehållsanalys som metod och insamlandet av empiri gjordes via DiVa och Google Scholar. LÄS MER

  3. 3. Paraplybegreppet komplexa rörelser : En kvalitativ studie om hur komplexa rörelser tolkas och implementeras av högstadielärare i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Mikaela Norman; Hanna Boman; [2021]
    Nyckelord :complex movement; physical education; curriculum; assessment; pupils; curriculum theory; komplexa rörelser; idrott och hälsa; läroplan; bedömning; elever; läroplansteori;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att synliggöra hur komplexa rörelser förstås, implementeras och framställs i högstadielärares planering och undervisning i ämnet idrott och hälsa. 1. Hur tolkar högstadielärare begreppet komplexa rörelser i idrott och hälsa? 2. LÄS MER

  4. 4. "Frånvaro, idrottsämnets största utmaning?” : En intervjustudie om flickors ickedeltagande

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Alicia Fogelberg; Isabelle Larsson; [2020]
    Nyckelord :idrottsundervisning; frånvaro; gymnasiet; flickor;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka varför fem flickor på en gymnasieskola uteblir från undervisningen i Idrott och hälsa 1. Frågeställningarna som vi valt att ta reda på är följande: Hur tänker eleverna om innehållets betydelse för deltagande? Hur ser eleverna på samundervisning och deltagande i ämnet idrott och hälsa? Vad motiverar eleverna att delta i idrott och hälsa? Denna studie har gjorts med en kvalitativ ansats, då intervjuer med fem flickor genomförts på en gymnasieskola. LÄS MER

  5. 5. Prestation, träning eller upplevelse? : Högstadieelevers uppfattningar om friluftsliv i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sara Pavasson Hatta; Petra Wärja; [2020]
    Nyckelord :outdoor education; perception; primary school; friluftsliv; uppfattning; grundskola;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Mot bakgrund i tidigare forskning som har gjorts inom fältet är syftet med denna studie att undersöka vad ett mindre urval elever i grundskolans senare del, inom ramen för skolans idrottsundervisning, uppfattar att friluftsliv går ut på kopplat till Engströms praktiker och logiker. Vad anser eleverna att de ska lära sig under lektionerna i friluftsliv? Vilka syften lyfter eleverna med friluftsliv som innehåll i idrott och hälsa? Vilken/vilka logiker och praktiker präglas undervisningen i friluftsliv av enligt eleverna? Metod För att få svar på uppsatsens syfte och frågeställningar utgår studien från en kvalitativ ansats med intervjuer med hög grad av standardisering som metod. LÄS MER