Sökning: "Idrottsundervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 233 uppsatser innehållade ordet Idrottsundervisning.

  1. 11. Den motivationshöjande idrottsläraren : En litteraturstudie om motivation till fysisk aktivitet i skolan

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Daniel Björklund; Victor Albertsson Tidestedt; [2023]
    Nyckelord :Motivation; fysisk aktivitet; självbestämmandeteorin; idrottsundervisning.;

    Sammanfattning : En stor del av svenska barn och ungdomar uppnår inte rekommendationerna för fysisk aktivitet. Detta är bekymmersamt, då individens hälsa såväl som folkhälsan påverkas negativt. LÄS MER

  2. 12. Kan mer ”idrott” i skolan fungera som prevention mot alkoholkonsumtion för ungdomar? : En kvantitativ studie om gymnasieelevers alkoholvanor med avseende på antal timmar idrottsundervisning i skolan.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Emil Larnesjö; Hanna Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Alcohol consumption sport; alcohol sport athletes; Alkoholkonsumtion ungdomar; Alkoholkonsumtion lagidrott; Alkoholkonsumtion idrottsstudenter; Alkoholkonsumtion gymnasieelever; tränarlänkdiverse;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka elevers alkoholvanor för de som läste specialidrott i förhållande till de som inte läste specialidrott. Frågeställningar -        Hur såg elevers alkoholvanor ut för de som läste specialidrott i jämförelse med elever som inte läste specialidrott? -        Hur såg elevernas alkoholvanor ut de senaste 12 månaderna? Metod Kvantitativ enkätstudie med enbart fasta svarsalternativ kopplade till frågorna. LÄS MER

  3. 13. Idrottslärares uppfattning om undervisning av elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Karolina Palonek; Caroline Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; NPF; Neuropsykiatriskfunktionsnedsättning; Skola; Idrott; Lärare; Inkludering;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa arbetar med elever samt elevgrupper med NPF i den ordinarie undervisningen och hur detta fungerar i praktiken. De centrala frågorna är: hur arbetar idrottslärare med elever med NPF? och hur upplever idrottslärare att arbetet med elever med NPF i ordinarie undervisningsgrupper fungerar i praktiken?  Metod Med utgångspunkt från frågeställningen utgick studien från ett kvalitativt tillvägagångsätt där intervjuer gjordes på sex stycken idrottslärare från grundskolan. LÄS MER

  4. 14. "Vissa tycker att delaktighet är att bara komma till lektionen" : En studie om högstadieelevers syn på delaktighet inom ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Arvid Sjöberg; [2022]
    Nyckelord :Participation; Physical education; PE teacher; Inclusion; Pedagogy; Interviews; Health; Relationships; Delaktighet; Idrottsundervisning; Högstadiet; Idrottslärare; Delaktighetsmodell; Pedagogik; Idrott och hälsa; Intervju; Inkludering; Relation;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att bidra med kunskap om elevers perspektiv på delaktighet i ämnet idrott och hälsa i årskurs 9. Eftersom det är känt att lärare saknar ett gemensamt synsätt på vad delaktighet är, är det viktigt att också undersöka vad elever i högstadiet uttrycker om delaktighet. LÄS MER

  5. 15. "När jag själv får välja!" : En kvalitativ studie om elevers och lärares upplevelser av motivation när eleven får göra ett inriktningsval i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Hanna Mulder; [2022]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; motivation; självbestämmandeteorin; idrottspsykologi; SDT; idrottsvetenskap; motivationskvalité; idrottsundervisning; gymnasieskolan; intervention; fria val; intressebaserade val; psykologiska behov;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka om och hur en tvåårig intervention med ett inriktningsval i kursen idrott och hälsa 1 på gymnasiet upplevdes som en behovsstödjande miljö för eleverna. Fyra frågeställningar var centrala för studien: a) Hur beskrev eleverna sina möjligheter att tillfredsställa de grundläggande psykologiska behoven autonomi, kompetens och tillhörighet genom ett inriktningsval? b) Hur beskrev eleverna sin motivationskvalité när de fått genomföra kursen idrott och hälsa 1 genom ett inriktningsval? c) Hur upplevde elevernas lärare interventionens möjligheter att tillfredsställa de psykologiska behoven hos eleverna? d) Hur arbetade elevernas lärare med behovsstödjande ledarskap i sin undervisning i interventionsgrupperna? Metod: Metoden var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER