Sökning: "Ikt i fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Ikt i fritidshem.

  1. 1. Digitala verktyg i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Patrick Voicu; Zana Selimani; [2023-10-26]
    Nyckelord :Digitala verktyg; IKT; fritidshem;

    Sammanfattning : Målet med denna uppsats är att identifiera och diskutera tankar kring digitala verktyg bland legitimerade grundskolelärare på fritidshem. Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer med legitimerade grundskollärare på olika fritidshem i Göteborgsområdet. LÄS MER

  2. 2. IKT och fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jennefi Andersson; Nathalie Ögren; [2023-10-26]
    Nyckelord :IKT; fritidshem; lärare inom fritidshem; digitala verktyg; digital kompetens; styrdokument; lärarperspektiv; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ intervjumetod;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka huruvida läroplanens riktlinjer är vägledande för lärare i fritidshem kring arbetet med digitala verktyg. Detta genom att synliggöra hur lärare i fritidshem resonerar och beskriver arbetet med IKT i verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Spel och rörelse? : Fritidslärares uppdrag i arbetet med IKT och rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Steen; Emelie Lundgren; Emma Jarestrand; [2023]
    Nyckelord :IKT; rörelse; digitala verktyg; fritidshem; arbetssätt;

    Sammanfattning : Följande studie syftar på att undersöka hur verksamma lärare och pedagoger på fritidshem runt om i Sverige arbetar med IKT i samband med fysisk rörelse, och hur de kan arbeta med detta. Vidare undersöker studien även hur lärare och pedagoger anser att rörelse i samband med IKT kan gynna barns rörelse. LÄS MER

  4. 4. Fritidslärares upplevelser av informations- och kommunikationsteknik i fritidshemmets kontext : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Bjuhr; Mattias Eriksson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; digitalitet; digital kompetens; fritidshem; fritidslärare; IKT; läroplan; styrdokument;

    Sammanfattning : Barn i samhället idag spenderar en stor del av sin fritid i digitala sammanhang och visar generellt stort intresse för digitalitet. Än så länge är forskning som berör elevers användning av digitala verktyg och dess effekter för elevernas lärande i en fritidshemskontext skral. LÄS MER

  5. 5. Undervisning med digitala verktyg på fritidshemmet : Lärarperspektiv på kompetenser och didaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Simon Hansson; Robin Hultman; [2022]
    Nyckelord :lärarkompetenser; T-PACK; IKT; didaktik; digitala verktyg; fritidslärare;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskaper om vilka lärarkompetenser som fritidslärare uttrycker som viktiga i samband med användningen av digitala verktyg och om hur fritidslärare resonerar kring användandet av digitala verktyg på fritidshemmet. Studiens teoretiska utgångspunkter har baserats på T-PACK-modellen och utifrån det didaktiska perspektivet. LÄS MER