Sökning: "Ikt som pedagogiskt verktyg"

Visar resultat 21 - 25 av 80 uppsatser innehållade orden Ikt som pedagogiskt verktyg.

  1. 21. SO-lärares erfarenheter av IKT som ett verktyg för elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Christensen; [2018]
    Nyckelord :IKT; Läs- och skrivsvårigheter; Alternativa verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på vilka erfarenheter SO-lärare har angående IKT som ett alternativt verktyg i pedagogiskt syfte, med inriktning mot elever med läs- och skrivsvårigheter. I studien tas det också upp hur lärarna ser på de alternativa verktyg som finns och sin egen kompetens gällande dem. LÄS MER

  2. 22. Augmented reality och dess pedagogiska implikationer : en analys baserad på ett sociokulturellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Karin Revenhorn; Pontus Jansén; [2018]
    Nyckelord :AR; Augmented reality; sociocultural perspective; Vygotsky; ICT; Flow; motivation; learning attitudes; teaching; classroom; Augmented reality; AR; sociokulturellt perspektiv; Vygotsky; IKT; Flow; motivation; interaktivitet; attityd; teknik; praxis modellen; lärande; pedagogik; klassrumsundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to partly investigate what the application of Augmented Reality tools could look like within the context of formal classroom didactics and partly to discover how these pedagogical tools can be supported from a sociocultural perspective. The study shows that AR (Augmented reality) can provide an increased production of knowledge and motivation, and also develop a significantly more positive attitude towards the learning process and the teaching material. LÄS MER

  3. 23. Inte enbart en leksak : En kvalitativ studie om lärplattan i förskolans verksamhet

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Fornåker; Lina Karlsson; [2018]
    Nyckelord :IKT; Lärplattan; Digital kompetens; Förhållningssätt; Pedagogiskt verktyg; Förskola;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie där syftet är att presentera och bidra till kunskap om det didaktiska och pedagogiska värdet av sex förskollärares arbete med lärplattan i förskolans verksamhet. Studien frågeställningar är; Hur beskriver förskollärare sitt arbete med lärplattan tillsammans med barn i förskolans verksamhet? På vilka sätt erbjuder förskollärare barn lärplattan i förskolans verksamhet? Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv där Vygotskijs tankar om samspel och lärande är centrala. LÄS MER

  4. 24. IKT i förskolan : En studie om förskollärares upplevelser av IKT som verktyg för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Emelie Birgersson; [2018]
    Nyckelord :digital tablet; language development; digital learning resources; digital tools; preschool; aps; IKT; digital pekplatta; språkutveckling; digitala verktyg; appar; förskola; projektor;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ intervjustudie som undersöker förskollärares upplevelser och tankar kring IKT som pedagogiskt verktyg i arbetet med språkutveckling i förskolan och hur detta kan påverka den pedagogiska utformningen i verksamheten med barnen. Metoden består av en kvalitativ forskningsstrategi baserad på semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare. LÄS MER

  5. 25. Lärplattan som pedagogiskt verktyg : En intervjustudie med åtta förskollärare om och hur lärplattan används för ett lärande i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Eriksson; Cecilia Tegesjö; [2017]
    Nyckelord :Lärplatta; Förskollärare; IKT verktyg; Digital kompetens; Matematik;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie där syftet är att öka kunskaperna kring om och hur förskollärare använder sig av lärplattan som pedagogiskt verktyg i förskolan, samt om den används i ett matematikutvecklande syfte. Studien tar avstamp i det sociokulturella perspektivet och som metod används semistrukturerade intervjuer som genomförts med åtta förskollärare. LÄS MER