Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Attityder och värderingar i relation till utbildning och lärande. Intervju med åtta elever som har problem med sina betyg

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Enrico Högvalls; [2023-05-02]
    Nyckelord :motstånd; lärande; miljö; elev; psykodynamiska perspektivet; attityder; värderingar; utbildning; tonåringar;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med min forskning är att undersöka elevers attityder och värderingar i relation till lärande och utbildning och vad i deras skolmiljö och övriga vardag som påverkat dessa enligt de själva. Teori: Illeris lärandeteori / Psykodynamiska perspektivet Metod: Åtta elever har intervjuats, de är mellan 16 och 18 år och intervjuerna fokuserar på deras attityder och värderingar i relation till utbildning och lärande samt vad som enligt de själva påverkat dessa. LÄS MER

  2. 2. Lärande på arbetsplatsen : En kvalitativ studie om hur medarbetare på LSS-gruppbostäder upplever sitt lärande.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Pernilla Hedgårds; Sandra Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Informellt lärande; arbetsplatslärande; samspel; motivation; samarbete; LSS-gruppbostäder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera hur medarbetare upplever sitt lärande på sin arbetsplats inom LSS-gruppbostäder. Semistrukturerade intervjuer har använts som metod där sex respondenter har intervjuats. Det datamaterial som samlats in har analyserats genom en tematisk analys. LÄS MER

  3. 3. "Män i mötet med motgångar" : En kvalitativ undersökning om hur män hanterar motgångar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ida Aktner; Madeleine Orfanidou; [2022]
    Nyckelord :Men; adversity; SOC; comprehensibility; manageability; meaningfulness; learning; Män; motgångar; KASAM; begriplighet; hanterbarhet; meningsfullhet; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att generera kunskap om hur män hanterar motgångar. Genom att använda oss av en kvalitativ metod har vi utfört semistrukturerade intervjuer med fyra män, vilket gör att vi får vi tillgång till deras perspektiv på hantering av motgångar. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogik för lärande : En studie om ett statligt lyfts inverkan på elevers lärande och dess betydelse för framtida förbättringsinsatser

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anna Helgesson; [2022]
    Nyckelord :Special education for learning; special educational competence; collegial learning; teacher learning; improvement initiatives; school development; distributed leadership; governance and management; Specialpedagogik för lärande; specialpedagogisk kompetens; kollegialt lärande; lärares lärande; förbättringsinsatser; skolutveckling; distribuerat ledarskap; styrning och ledning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om lärares, special­pedagogers, rektorers och förvaltningsledningens erfarenheter och upplevelser om förbättrings­insatsen specialpedagogik för lärande (SFL) och dess inverkan på förbättringsarbetet i en kommun, på såväl skol­enheter som i kommunen i stort. SFL är en kollegial kompetens­utvecklingsinsats med syfte att höja lärares kompetens inom specialpedagogik. LÄS MER

  5. 5. Med fokus på lärares lärande i Läslyftet : En kvantitativ studie om lärares lärande och utveckling av kompetens i Läslyftet

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Katarina Olsson; [2022]
    Nyckelord :Teachers´ competence development; teachers´ professional learning; professional learning communities; Reading Enhancement; Illeris; Lärares kompetensutveckling; lärares professionella lärande; kollegialt lärande; Läslyftet; Illeris;

    Sammanfattning : Research suggests that teachers´ professional development and learning is a key to develop teacher practice and improve students´ learning. The aim of this study is to contribute knowledge of teachers´ opinions on Läslyftet, a competence development program in reading and language enhancement, and it´s matter for competence development. LÄS MER