Sökning: "Illeris teorier om lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Illeris teorier om lärande.
1. VFU-handledares lärande och kompentensutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I yrkeslivet krävs ofta en kontinuerlig kompetensutveckling och anpassning till förändringar i omvärlden. Det samma gäller för studie- och yrkesvägledare och ett av examenskraven är att studenten ska kunna identifiera ytterligare kunskapsbehov. LÄS MER
2. PANDEMINS MELODI : En studie om musikundervisning i den svenska gymnasieskolan under covid-19
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Studien undersöker hur omställningen från fysiskt förlagd musikundervisning till onlinebaserad musikundervisning under vårterminen 2020 orsakad av covid-19 påverkade gymnasieelevers förutsättningar för lärande samt gymnasielärares förutsättningar att undervisa i musikämnet. Studien är avgränsad till att undersöka kursen “ensemble med körsång” på estetiska programmet i den svenska gymnasieskolan. LÄS MER
3. DIGITALA SPEL SOM VERKTYG FÖR MÄNSKLIGT LÄRANDE
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syftet med min forskning är att undersöka vilken inverkan digitala spel, kan ha på mänskligt lärande samt hur människor faktiskt lär sig av digitala spel. Min frågeställning är om digitala spel kan användas som verktyg för mänskligt lärande. Jag använder mig av vardagliga spel som exempelvis World of Warcraft. LÄS MER
4. BIDRA TILL ÄLDRES VÄLBEFINNANDE En studie om undersköterskors syn på kunskap och behov av kompetensutveckling inom hemtjänsten
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Undersöka synen på kunskap och behov av kompetensutveckling bland undersköterskor inom hemtjänsten Teori: Knud Illeris teorier om lärandets tre dimensioner innehåll, drivkraft och samspel samt hinder för lärande och kompetensutveckling Metod: Fokusgruppsintervjuer Resultat: Undersköterskorna som intervjuats i studien har en stark drivkraft att bidra till att brukarna ska leva ett värdigt liv och känna välbefinnande. De vill använda och höja sina kunskaper för att möta varje enskild brukares behov av stöd och hjälp. LÄS MER
5. Lärande inom ideella organisationer : En kvalitativ studie om hur medarbetarnas lärande fungerar i praktiken inom en studentförening
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att ge en bild av och generera nya kunskaper om hur medarbetares lärande går till i praktiken inom ideella organisationer. För att uppnå detta syfte har vi valt att studera de organisatoriska strukturerna för medarbetarnas lärande och hur dessa fungerar i praktiken inom en studentförening. LÄS MER