Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barns möte med konst : En undersökning av konstpedagogikens uttryck genom Malmö Konsthalls utställningar 1975, 1995 och 2015

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Linnea Wik; [2022]
    Nyckelord :Malmö Konsthall; konstpedagogik; kulturpolitik; barnverksamhet; konstmöte;

    Sammanfattning : Children’s interaction with art. A study about expressions of art pedagogy in Malmo Konsthallsexhibitions 1975, 1995 and 1975. This essay examines art pedagogy för children in relations to cultural politics and to the examined exhibitions. The study is based on three exhibitions at Malmo Konsthall. LÄS MER

  2. 2. Ordlöv och barrbokstäver : Mening och materialitet i fyra bilderböcker från 00- och 10-tal

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Sarah Nordgren; [2020]
    Nyckelord :Meaning; Materiality; Picture books; Performativity; Eve Kosofsky Sedgwick; Karen Barad; Maria Nikolajeva; Elina Druker; Gittan och Gråvargarna; I skogen; Vem ser Dim?; Vi blåste bort ibland; Pija Lindenbaum; Eva Lindström; Maria Nilsson Thore; Viveka Sjögren; Semiotics; Diffraction; Picture; Text; Paratext; Mimesis; Picture book theory; Iconicity; Reader; Mening; Materialitet; Bilderböcker; Performativitet; Eve Kosofsky Sedgwick; Karen Barad; Maria Nikolajeva; Elina Druker; Gittan och gråvargarna; I skogen; Vem ser Dim?; Vi blåste bort ibland; Pija Lindenbaum; Eva Lindström; Maria Nilsson Thore; Viveka Sjögren; Semiotik; Diffraktion; Bild; Text; Paratext; Mimesis; Bilderboksteori; Ikonicitet; Läsare;

    Sammanfattning : This essay aims to understand how meaning and materiality work in four picture books from the 00s and 10s; Gittan och gråvargarna by Pija Lindenbaum, I skogen by Eva Lindström, Vem ser Dim? by Maria Nilsson Thore and Vi blåste bort ibland by Viveka Sjögren. The essay uses two theoretical works about picture books: Bilderbokens pusselbitar by Maria Nikolajeva and Modernismens bilder – Den moderna bilderboken i Norden by Elina Druker. LÄS MER

  3. 3. Vad berättar bilderbokens paratext? : En studie om hur bilderbokens paratext överensstämmer med handlingen i bilderboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013); Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Spaak; Frida Misker Blom; [2019]
    Nyckelord :Paratext; Picture book; Illustrator; Author; Cover; Paratext; Bilderbok; Illustratör; Författare; Omslag;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate what the picture book's paratext tells us. The study focuses on aspects such as whether the cover and the story match, and whether the paratext text gives a true and fair view of the contents of the picture book. LÄS MER

  4. 4. Text och illustration i samspel : En komparativ studie av Tove Janssons Pappan och havet och utgåvan av Alice i underlandet med hennes illustrationer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Kahelin Rosanna; [2016]
    Nyckelord :Tove; Jansson; Ikonotext; Illustration; Pappan; Havet; Alice; Underlandet; Lewis; Carroll; Bild; Samspel; Växelverkan;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen analyseras ikonotexten, det vill säga den helhetsbild som uppstår av text och bild i samspel, i Tove Janssons Pappan och havet (1965) och den utgåva av Alice i underlandet (1966) i ny svensk översättning, som hon illustrerade under sextiotalets mitt. Uppsatsen ämnar att genom en komparativ analys, undersöka hur en framställning där Tove Jansson både skrivit och illustrerat, förhåller sig till ett verk där hon enbart varit illustratör – och vilken påverkan det har på ikonotexten. LÄS MER

  5. 5. Flickkoden : och den binära könsnormens destruktivitet.

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Grafisk Design & Illustration

    Författare :Elin Sandström; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Not all children have a gender identity as boy or girl. Yet grown ups - teachers and family tend to force children in to one or the other and then punish them who don’t fit in.   This project examines how a child reacts to the invisible violence that is force gendering and how I as an illustrator best convey those feelings. LÄS MER