Sökning: "Image based shading"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Image based shading.

  1. 1. Maximizing performance gain of Variable Rate Shading tier 2 while maintaining image quality : Using post processing effects to mask image degradation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Fredrik Lind; Andrés Diaz Escalante; [2021]
    Nyckelord :Variable Rate Shading; VRS; Adaptive shading; Rendering optimization; Image based shading; Variable Rate Shading; VRS; Adaptiv skuggning; Renderingsoptimering; Bildbaserad skuggning;

    Sammanfattning : Background. Performance optimization is of great importance for games as it constrains the possibilities of content or complexity of systems. Modern games support high resolution rendering but higher resolutions require more pixels to be computed and solutions are needed to reduce this workload. LÄS MER

  2. 2. Smartphone-based shade analysis using hemispherical fisheye imaging for local solar energy potential

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Jonas Andersson; [2020]
    Nyckelord :solar power; shading analysis; smartphone-based; fisheye lens; image segmentation; watershed transformation; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : In the emerging trend of smartphone use and a rising demand for solar photovoltaic (PV) power worldwide, this master thesis project explores the potential to utilize commercially available fisheye lens optics in combination with a smartphone camera to capture and analyze local shading conditions. Photogrammetric studies involving hemispherical sky photos have since long been used for environmental studies and solar energy applications, although mostly with high-end costly equipment. LÄS MER

  3. 3. Analysering av Variable Rate Shading's bildbaserad skuggning i uppskjuten sammansättning av ljussättning : En jämförelse mellan bildbaserad skuggning och enhetlig skuggning för spel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Filip Lundbeck; [2020]
    Nyckelord :Rendering; Adaptive Shading; Uniform Shading; Variable Rate Shading; Dynamic Resolution Rendering; Rendering; Adaptiv ljussättning; enhetlig ljussättning; Variable Rate Shading; Dynamic Resolution Rendering;

    Sammanfattning : Bakgrund. Kostnaden att ljussätta en pixel blir dyrare med realistiska spel. Upplösningen av spel är ökas i samma tak för att visa upp detaljerna. Att rendera en blidruta för användare blir därför allt dyrare. LÄS MER

  4. 4. The Clothes I Live In

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Maike Schultz; [2017]
    Nyckelord :Jacquardweaving; Textiles; Illusion; Surfaces; Depth; Garments; Wearing; Images; Bindings;

    Sammanfattning : This work explores the relation between the body and garments by illustrating the cycle of dressing, wearing and undressing in woven images. Based on experimental methods, such as scanning and photographing, images of garments are generated capturing garment details, surface qualities, movement, folds and volume. LÄS MER

  5. 5. Aanvändning av lantmäteriets nya nationella höjdmodell (laserdata) i skogsmark

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för data-, elektro- och lantmäteriteknik

    Författare :Motaz Walid Hanna; [2016]
    Nyckelord :surveying; GPS; deviation; national elevation model; OL-laser; stone walls; Mätning; GPS; ny nationell höjd modell; Stenmur. OL-laser;

    Sammanfattning : Detta arbete redogör för hur användning av den nya nationella höjdmodellen (NNH) ur/i Lantmäteriet databas kan användas i olika terräng och vilka förutsättningar det finns för identifiering av specifika landskapselement i denna, manuellt och visuellt. Sedan 2009 har Lantmäteriet laserskannat hela landet, både på land och över vatten. LÄS MER