Sökning: "Imperativ programmering"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Imperativ programmering.

  1. 1. A Performance Comparison of Java Streams and Imperative Loops

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Magnus Åkerfeldt; [2023]
    Nyckelord :Java streams; performance; benchmarking; loops; functional programming; Java streams; prestanda; loopar; funktionell programmering;

    Sammanfattning : The Stream API was added in Java 8. With the help of lambda expressions (anonymous functions), streams enable functional-style operations on sequences of elements. LÄS MER

  2. 2. Design of auxiliary communication for audio between computers and DSPs : Programming and optimization of computational resources

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Eriksson Janze Oscar; [2023]
    Nyckelord :DSP; Audio-communication; Auxiliary; AUX; phone connector; USB-audio; STM32; ADC; AD-converter; filterbank; hearing aid; signalprocessor; ljudkommunikation; ljudkabel; AUX; USB-ljud; STM32; hjälpmedel; ADC; analog-till-digital-omvandlare;

    Sammanfattning : This thesis report is about designing a prototype and establishing audio communication between a computer and Digital Signal Processor (DSP) using two preamp circuits using both auxiliary and USB connection. The paper gives the reader an overview on how audio is transmitted from a computer, through the system and to the desired output. LÄS MER

  3. 3. The impact of reactive programming on code complexity and readability: A Case Study

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Gustaf Holst; Alexander Gillberg; [2020]
    Nyckelord :Reactive programming; code quality; software readability; code complexity; Reaktiv programmering; kodkvalitet; läsbarhet; kodkomplexitet;

    Sammanfattning : Reaktiv programmering är ett programmeringsparadigm som har utvecklats för att underlätta byggande av händelsedrivna reaktiva applikationer. Dess förespråkare hävdar att det kan leda till ökad kodkvalitet, men få studier har utförts för att underbygga dessa påståenden empiriskt. LÄS MER

  4. 4. Functional Shading Language : Kompilering av funktionsvärden, typinferens och automatisk generalisering till HLSL

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ludvig Christensson; [2018]
    Nyckelord :Shaders; shaderspråk; funktionell programmering; HLSL; datorgrafik;

    Sammanfattning : Rapporten beskriver design, utveckling och testning av det funktionella shaderspråket FSL i syftet att avgöra om funktionell paradigm gör shaderspråk enklare att förstå och använda än den existerande imperativa paradigmen. Implementationen presenterar tekniker för att kompilera de funktionella språkkonstruktionerna typinferens, funktionsvärden och automatisk generalisering till HLSL. LÄS MER

  5. 5. Investigation of a new integration test environment : Facilitating offline debugging of Hardware-in-the-Loop

    Master-uppsats, KTH/Radio Systems Laboratory (RS Lab)

    Författare :Dekun Yang; [2015]
    Nyckelord :Hardware in the Loop; test environment; Python; declarative test script; imperative test script; Simulink; MATLAB; Hardware In the Loop; Testmiljö; Python; Deklarativ programmering; Imperativ programmering; Simulink; MATLAB;

    Sammanfattning : Advanced automatic testing is very important in development and research within the vehicle industry. Hardware-in-the-loop (HIL) systems give the ability to validate Electronic Control Units (ECUs) based on software simulation without gathering all of the physical hardware. LÄS MER