Sökning: "Impulsköp"

Visar resultat 6 - 10 av 53 uppsatser innehållade ordet Impulsköp.

  1. 6. Balansgången mellan individuella intressen och det kollektiva ansvaret : En kvalitativ studie om unga kvinnors returbeteende vid köp av kläder via e-handeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Kagerstedt; Jasmine Khalil; [2023]
    Nyckelord :Returbeteende; attityd; intention; resursanvändning; tillfredställelse;

    Sammanfattning : Samhället jobbar kontinuerligt med att ta fram hållbara lösningar och strävar efter en cirkulär ekonomi för att minska avfall och överutnyttjande av resurser. Konsumenters returbeteende och företags returhantering via e-handeln, motsäger dock detta då det är en ohållbar praxis eftersom kläder idag slängs och bränns upp innan de brukats. LÄS MER

  2. 7. Konsumtionsbeteende : En kvalitativ studie om hur impulsköpbeteende förändrats i samband med Covid-19-pandemin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Hanna Westerfors; Emma Sääf; Lovisa Dahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Consumption behavior; Impulse buying behavior; contentment; loneliness; fear and boredom.; Konsumtionsbeteende; impulsköpbeteende; tillfredsställelse; ensamhet; rädsla och tristess.;

    Sammanfattning : The Covid-19-pandemic has had a profound impact on people's everyday lives, disrupting routines and forcing individuals to adapt to new challenges and restrictions. One of the somewhat significant changes brought with the pandemic has been in consumption behavior, whereas many people were altering their purchasing habits in response to the crisis. LÄS MER

  3. 8. Köp nu, betala senare : En kvalitativ studie om den avgiftsfria fakturans påverkan på impulsköp hos studenter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Julius Yousef; Amanda Jergees; [2023]
    Nyckelord :Impulsköp; avgiftsfri faktura; e-handel; konsumentbeteende; studenter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur användningen av avgiftsfria fakturor påverkar studenter till impulsköp inom den svenska e-handeln. För att besvara studiens syfte har följande forskningsfråga tagits fram: “Hur påverkar avgiftsfria fakturor till impulsköp hos studenter?” Genom att intervjua heltidsstudenter strävade studien efter att erhålla gynnsam data och på så sätt förstå de bakomliggande faktorerna som påverkar användningen av avgiftsfria fakturor och dess inverkan på impulsköp. LÄS MER

  4. 9. Retur, Retur, Retur

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Dayu Zhang; Jakob Johansson; [2022]
    Nyckelord :Returbeteende; Hållbarhet; E-handel; Miljömedvetenhet.; Social Sciences;

    Sammanfattning : I takt med digitaliseringens utveckling har konsumenters köpbeteende förändrats inom E-handel. Det digitala handelsrummet erbjuder konsumenten en bekvämare köpupplevelse med utökade alternativ såsom utbud och priser. E-handelsföretagen konkurrerar hårt mot varandra och generösa returpolicyer används som ett konkurrensmedel. LÄS MER

  5. 10. Kategoriers inverkan på kunder i digitala matvarubutiker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Anderstedt; [2022]
    Nyckelord :Informationsarkitektur; kategorier; klassificering; livsmedel; beteende; impulsköp; digital handel; observationsstudie;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to make a tentative approach to explore the use of categories by customers of a Swedish online grocery store. The study tried to detect factors that could affect the usage of categories and the effect they can have on the behavior of customers. LÄS MER