Sökning: "Inbäddad grammatik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Inbäddad grammatik.

  1. 1. Grammatikundervisning som medel för elevers skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emelie Dahlberg; Jennifer Gran; [2023]
    Nyckelord :Inbäddad grammatik; kontextualiserad grammatikundervisning; lärares grammatiska kunskaper; L1; metalingvistiska aktiviteter; metaspråk; skrivutveckling;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. - Kom ihåg att skriva hela meningar, med stor bokstav och punkt! : En studie ur ett lärarperspektiv om hur meningsbyggnad kan utvecklas hos elever i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Elisabeth Kallijärvi; [2016]
    Nyckelord :meningsbyggnad; interpunktion; syntaktiska färdigheter; formellt perspektiv; funktionellt perspektiv; kreativ grammatik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom att jämföra ett urval lärares förhållningsätt till sin grammatikundervisning få fördjupad förståelse för hur elever i årskurs 1-3 kan ges stöd för att utveckla meningsbyggnad i ämnet svenska. Utifrån kvalitativa intervjuer med fyra undervisande lärare i svenska som förstaspråk och en lärare i svenska som andraspråk, ges en inblick i hur lärarna förhåller sig till detta grammatiska moment och hur de ger stöd åt eleverna med avseende på utveckling av syntaktiska färdigheter. LÄS MER

  3. 3. Grammatikundervisning i moderna språk på gymnasiet: varför och hur? Ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Virginie Hansson; [2016]
    Nyckelord :grammatikundervisning; grammatisk kompetens; kommunikativ kompetens; undervisning i moderna språk;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att reflektera över hur lärarna tänker kring grammatik i undervisningen i moderna språk på gymnasiet. Olika begrepp och teorier inom grammatikundervisning och språkinlärning utgör grunden för denna undersökning som utförs genom kvalitativa samtalsintervjuer av fyra lärare i moderna språk. LÄS MER