Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Optimal taxation by two-agent reinforcement learning

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Erik Lindau; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : An economy’s tax policy is one of the vital moments for, on the one hand, stimulating economic growth and labor, and, on the other hand gaining revenues from economic performance. A sufficient level of tax revenues is further important to keep up with governmental obligations and social welfare. LÄS MER

  2. 2. Belöningssystem och inre motivation inom bemanningsbranschen : En studie om hur belöningssystem påverkar den inre motivationen hos anställda i två olika bemanningsföretag

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Simon Melkemichel; Filip Filiposki; [2023]
    Nyckelord :Inre motivation; Belöningssystem; Incitament; Monetär; Icke-Monetär; Self-Determination Theory SDT ; Autonomi;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-30 för slutseminarium Titel: Belöningssystem och inre motivation inom bemanningsbranschen - En studie om hur belöningssystem påverkar den inre motivationen hos anställda i två olika bemanningsföretag Författare: Simon Melkemichel & Filip Filiposki Nivå: C-nivå Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Nyckelord: Inre motivation, Belöningssystem, Incitament, Monetär, Icke-Monetär, Self-Determination Theory (SDT), Autonomi Bakgrund: Bemanningsbranschen i Sverige startade med "Stockholms Stenografservice" år 1953 och kämpade mot arbetsförmedlingsmonopolet för att bedriva verksamheten. Avreglering av branschen skedde till slut år 1993. LÄS MER

  3. 3. FÖRÄNDRING, PÅ GOTT OCH ONT : En fallstudie av omstruktureringen av ett belöningssystem i en decentraliserad bank

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Evelina Effort; Hanna Näsberg Hallqvist; [2021]
    Nyckelord :Change management; Reward systems; Generational change; Decentralization; Förändringsarbete; Belöningssystem; Generationsskifte; Decentralisering;

    Sammanfattning : Banksektorn har under de senaste decennierna blivit allt mer kunskapsintensiv och en förståelse för det skifte som sker för framtidens medarbetare blir allt mer essentiell. Strategiska förändringar medför krav på ledningen att tillvarata sina medarbetares intressen genom att bland annat skapa incitament för att bibehålla gamla och skapa nya konkurrensfördelar. LÄS MER

  4. 4. Belöningssystem för arbetare : En fallstudie på ett industriföretag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Agonis Haxhiu; Max Glasberg; [2021]
    Nyckelord :Reward system; incentive program; motivation; industry; goal congruence; worker; blue-collar worker; goal-setting; Belöningssystem; incitamentsprogram; motivation; industribranschen; målkongruens; arbetare; blue-collar worker; målsättande;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Ett välkänt ekonomiskt styrmedel som används av företagsledare för att motivera anställda till att utföra prestationer som ligger i linje med företagets mål är belöningssystem. Belöningssystem fungerar olika i olika branscher och måste anpassas efter typ av verksamhet och anställda. LÄS MER

  5. 5. Belöningssystem baserat på kundnöjdhet : En fallstudie på en organisation inom bank- och försäkringsbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

    Författare :Felicia Bergström Kvidén; Isabella Martinsdottir; [2020]
    Nyckelord :Customer satisfaction; incentive system; employee; case study; qualitative method; Kundnöjdhet; belöningssystem; medarbetare; fallstudie; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Kundnöjdhet är ett icke-finansiellt prestationsmått. Det kan kopplas till ett belöningssystem för att motivera och vägleda medarbetare samt främja en ökad ansträngning att skapa nöjdare kunder. Ytterligare forskning behövs kring vad som talar för respektive mot att denna koppling fungerar för att motivera medarbetare. LÄS MER