Sökning: "Inclusive marketing"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden Inclusive marketing.

  1. 1. Äppelhyllan : Inkluderande eller intetsägande?

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Jeanette Bjarås; Felicia Wetterlin; [2023]
    Nyckelord :Apple shelf; Libraries; Libraries and people with disabilities; Stigma social psychology ; People with disabili-ties; Classification--Books; Äppelhylla; bibliotek; stigmatisering socialpsykologi ; personer med funktionsnedsättning; hylluppställning; klassifikation;

    Sammanfattning : Introduction. The Apple shelf is an established concept at public libraries in Sweden. These shelves contain accessible books and other media for disabled people of varying ages. LÄS MER

  2. 2. What Girls Are Made Of? : A Critical Overview of Gender Stereotyping in Advertising and Research-based Recommendations for Stakeholders

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Valeriia Babkina; [2023]
    Nyckelord :gender stereotyping; gender representation; advertising; marketing; feminist media analysis; gender equality; social sustainability; könsstereotyper; könsrepresentation; reklam; marknadsföring; feministisk medieanalys; könsjämlikhet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Könsstereotypisering i reklam är ett genomgripande problem som fortsätter att forma och förstärka samhällets normer och uppfattningar om könsroller. Denna masteruppsats syftar till att ge en översikt över den problematiska naturen av könsstereotypisering i reklam, där man belyser de relaterade frågorna och deras konsekvenser, samtidigt som man erbjuder forskningsbaserade rekommendationer till intressenter för att främja mer inkluderande och rättvisa reklampraktiker. LÄS MER

  3. 3. FÖRSVARSMAKTENS MARKNADSFÖRING: FRÅN MANLIG TILL MÅNGFALDIG? : En jämförande studie av reklamkampanjer före och efter att värnplikten blev könsneutral

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Angelina Långström; [2023]
    Nyckelord :Swedish Armed Forces; gender stereotypes; gender structures; military marketing; militarized masculinity; recruiting campaign; gender neutral conscription; Försvarsmakten; könsstereotyper; könsstrukturer; militär marknadsföring; militariserad maskulinitet; rekryteringskampanj; könsneutral värnplikt;

    Sammanfattning : The thesis aims to examine how gender structures are portrayed in the Swedish Armed Forces' advertising campaigns before and after 2018, because that is when the conscription became gender neutral. Furthermore, the thesis will discuss the potential consequences of these portrayals. LÄS MER

  4. 4. Victoria's Secrets försök till omprofilering : En fallstudie om att förändra ett varumärke

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Vendela Ström; Nathalie Bchara; [2023]
    Nyckelord :Brand identity; Brand image; Rebranding; Brand Legitimacy; Woke Washing; Advertising; Stereotypes; Representation; Victoria’s Secret; Semiotics; Varumärkesidentitet; Varumärkesbild; Omprofilering av ett varumärke; Varumärkeslegitimitet; Reklam; Stereotyper; Representation; Victoria’s Secret; Semiotik;

    Sammanfattning : A strong brand is a valuable asset for modern companies. Victoria’s Secret is an American lingerie company that has had a well established and successful brand for years. However, the company’s net sales and market share have been decreasing since 2016. LÄS MER

  5. 5. Inclusive marketing : A study of Swedish female consumers’ perceptions of inclusive advertisements in the fashion industry

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Cornelia Wiklund; [2022]
    Nyckelord :Inclusive marketing; Advertising; Brand attitudes; Diversity; Swedish consumers; Fashion industry;

    Sammanfattning : In the last decades we have seen an increase of inclusive marketing, partly because of an increase of consumer awareness and expectations. But it can be hard to succeed with inclusive marketing, and previous research shows that many companies have been accused of CSR- washing, forced diversity, etc. LÄS MER