Sökning: "Indien läromedel"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Indien läromedel.

  1. 1. Var har de gömt de indiska kvinnorna? : En analys av svenska och indiska läromedel ur ett genuspersperktiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johanna Bengtsson; [2020]
    Nyckelord :Gender; India; schoolbooks; gender equality; Genus; Indien; läromedel; jämställdhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see how the male and female gender are portrayed in the schoolbooks that the pupils daily meet in the Swedish and Indian school. The gender regime is what we find as a normal behavior for the two binary genders, meaning how we want them and how we expect them to be. LÄS MER

  2. 2. Hinduismens religiösa symboler och hur dessa framställs i svenska läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ingela Sjöstedt; [2010]
    Nyckelord :fältstudie; hinduism; kursplan; läromedelsanalys; observationer; religionskunskap;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöker jag vilka religiösa symboler som har betydelse för befolkningen i Velakapuram, en liten by i södra Indien och hur dessa framställs i svenska läromedel. Vidare undersöks vilka pedagogiska vinster man kan göra genom att komplettera svenska läromedel med levande beskrivningar hämtade från observationer om lokalt religiöst vardagsliv. LÄS MER

  3. 3. Arbetsmaterial om Indien och Sverige - konstruktionen av ett jämförelsememory

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emma Gyllenswärd; [2007]
    Nyckelord :arbetsuppgifter; frirum; geografi; kursplan; likheter; lärstilar; memory; samhällskunskap; skillnader; svenska; vi-dom-perspektiv; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Min avsikt har varit att utforma ett arbetsmaterial som ett komplement till de läromedel som finns idag. Det viktigaste för mig har varit att försöka utgå från elevernas intresse och fånga deras nyfikenhet, att erbjuda stor variation på uppgifter och arbetssätt och att sedan arbeta vidare med deras egna frågeställningar, men utifrån vissa givna uppgifter. LÄS MER