Sökning: "Indirekt export"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Indirekt export.

  1. 1. Driver valutakursen, energipriser och subventioner livsmedelspriserna?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Nationalekonomi

    Författare :Kristofer Törner; [2014]
    Nyckelord :Vad driver upp livsmedelspriserna? livsmedelspriser; valutakursen; kristofer törner;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen visar att valutakursen och sekundärt energipriser har en hög förmåga att prediktera framtida rörelser i livsmedelspriser, både ”inom sample” och ”utanför sample”. Uppsatsen använder VAR-modeller och hittar empiriska belägg för att energipriser påverkar valutakursen (EUR/USD), som även indirekt påverkar livsmedelspriser. LÄS MER

  2. 2. Från hinder till möjlighet : – En explorativ studie om hur små och medelstora svenska exportföretag hanterar upplevda exportbarriärer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Nordfält Henrik; Tinggren Maja; Bendz Malin; [2013]
    Nyckelord :SME-företag; entreprenörskap; exportbarriärer; hinder kring export; exportbinder; export; explorativ studie kring export; exportverksamhet;

    Sammanfattning : Internationalisering innebär ett företags engagemang på utländska marknader, något som exempelvis kan ske genom export i allians med andra utländska verksamheter. Export delas in i direkt och indirekt export. LÄS MER

  3. 3. Tillsammans är vi starka : en studie om det indirekta exportsamarbetet i en piggybackingprocess

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Sofie Mared; Sofia Nordström; [2012]
    Nyckelord :Inkrementell internationaliseringsteori; nätverksmodellen ARA-modellen; Indirekt export; piggybacking; relationsmarknadsföring; kundrelationer i exportsammanhang; varumärkeshantering i exportsammanhang;

    Sammanfattning : Vi har i den här studien valt att undersöka problematiken mindre och medelstora företag upplever med en indirekt marknadskontakt. Med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod och en flerfallstudie har vi intervjuat fyra företag och på så sätt granskat hur relationerna mellan företagen ser ut med syfte att undersöka företagens möjlighet att säkerställa sin identitet i en piggybackingprocess. LÄS MER

  4. 4. Made in China- Kinesiska lastvagnars varumärken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Simon Fransson; [2010]
    Nyckelord :indirekt export; direkt export; positionering; country of orgin; segment; internationella marknader; varumärke;

    Sammanfattning : Den viktigaste förmågan en marknadsförare behöver är kapaciteten att bygga, underhålla, utveckla och skydda varumärken. Varumärken har idag en livsviktig roll för tillverkare av alla sorters produkter.För att lyckas på den globala marknaden räcker det inte med en bra produkt eller kvalitet. LÄS MER

  5. 5. Vad omfattas av undantaget för försäkringstjänster i 3 kapitlet 10 § mervärdesskattelagen? :

    Magister-uppsats, IHH, Rättsvetenskap

    Författare :Pia Åström; Diala Saliba; [2009]
    Nyckelord :Tax Law; VAT; EC-law; VAT directive; Swedish VAT act; art. 135.1 a VAT directive; chapter 3 section 10 Swedish VAT act; insurance services; competition neutrality; legal certainty; Skatterätt; mervärdesskatterätt; EG-rätt; mervärdesskattedirektivet; mervärdesskattelagen; art. 135.1 a mervärdesskattedirektivet; 3 kap. 10 § ML; försäkringstjänster; konkurrensneutralitet; rättssäkerhet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER