Sökning: "Individ- och organisationsnivå förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Individ- och organisationsnivå förskola.

  1. 1. Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Susanna Carreira Jönsson; Sofia Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; lärmiljö; språklig sårbarhet; specialpedagog; tillgänglig;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Carreira Jönsson, Susanna och Karlsson, Sofia (2023). Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogik i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar avspecialpedagogik och specialpedagogens roll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Martina Ladekrans Nåhle; Jonna Ljunggren; [2023]
    Nyckelord :förskola; specialpedagogik; specialpedagog; anpassningar; särskilt stöd;

    Sammanfattning : I vår studie utgick vi ifrån två frågeställningar som sökte svar på vilka uppfattningar förskollärare har av vad specialpedagogik i förskolan innebär samt vilka uppfattningar förskollärare har av specialpedagogens roll i förskolan. Syftet med studien var att söka svar på de två frågeställningarna för att generera en ökad förståelse för vilka förväntningar och utmaningar vi kan tänkas möta i vår framtida yrkesroll. LÄS MER

  3. 3. "Det som är bra med digitalisering är att alla barn kan vara delaktiga på olika nivåer" : En studie utifrån specialpedagogisk didaktik om hur digitala verktyg kan användas i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Eklöf; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogisk didaktik; flerstämmighet; takt; otakt; digitala verktyg; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : Studien är en fristående del av ett ULF-projekt på Örebro Universitet där digitala verktyg undersökts tillsammans med estetiska uttryckssätt i förskolans undervisning. Den här studien har ett specialpedagogiskt fokus och tittar på undervisningens modellering utifrån en specialpedagogisk didaktik med begreppen flerstämmighet, takt och otakt. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar kring barns stress i relation till stora barngrupper i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Camilla Hende Åhlander; Patricia Nilsson; [2021]
    Nyckelord :barns stress; förskola; stor barngrupp; välbefinnande;

    Sammanfattning : Vår kvalitativa intervjustudie fokuserar på yrkesverksamma pedagogers uppfattningar om barns stress i relation till stora barngrupper i förskolan. Forskning visar att stora barngrupper kan vara mindre gynnsamt för barns välbefinnande och stressnivå. LÄS MER

  5. 5. Vila för mig, är inte vila för dig : En kvalitativ intervjustudie av förskollärare och rektorers arbetssätt och förhållningssätt till barns vakenvila och återhämtning för en likvärdig förskola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julissa Henriksson; Madelene Sundén; [2021]
    Nyckelord :vila; återhämtning; förskollärare; rektor; didaktisk planering; samhälle;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att belysa förskollärares arbetssätt och förhållningssätt till barns vila och återhämtning i förskolan samt rektors syn och påverkan på begreppet vila. Metoden som har använts är kvalitativa intervjuer med förskollärare och rektorer. Detta har senare transkriberats och bearbetats utifrån en tematisk analys. LÄS MER