Sökning: "Individanpassad idrott"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Individanpassad idrott.
1. Unga personers upplevelser och erfarenheter av rehabilitering efter idrottsrelaterad hjärnskakning samt hjärnskakningens eventuella påverkan på vardagslivet : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vårdSammanfattning : Bakgrund: Hjärnskakning är en vanlig form av traumatisk hjärnskada som kan ge varierande symtom. Idrottsrelaterad hjärnskakning kan kliniskt fastställas av vårdpersonal bland annat med hjälp av Sport Concussion Assessment Tool (SCAT5). LÄS MER
2. Fysioterapeutiska interventioner vid rehabilitering efter en idrottsrelaterad hjärnskakning : En litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Hälsa och rehabiliteringSammanfattning : Bakgrund: Hjärnskakningar inom idrott uppmärksammas allt mer på grund av skadans flera potentiella faror och möjliga långvariga konsekvenser. Ett överenskommet koncept angående riktlinjer för handläggning och rehabilitering efter idrottsrelaterad hjärnskakning upprättades första gången år 2001. LÄS MER
3. Tillgång till fysioterapeut i idrottsföreningar : - En enkätstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Hälsa och rehabiliteringSammanfattning : Bakgrund: Insamlad data tyder på att skador inom idrott ökar stadigt. Idrottsskador med storpåverkan på individens funktion och delaktighet är vanliga. Inom ungdomsidrotten villriksidrottsförbundet att fler ledare och tränare ska få en utbildning inom skadeförebyggandeträning så att barn får träning som är anpassad efter dem. LÄS MER
4. Inställning till ämnet idrott och hälsa hos elever i årkurs 8
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka årskurs 8-elevers inställning till ämnet idrott och hälsa. Frågeställningar Vad motiverar eleverna att delta på idrottslektionerna? Varför är en del elever omotiverade att delta på idrottslektionerna? Metod Denna studie är en kvalitativ studie. LÄS MER
5. Motivationsarbete i ämnet idrott och hälsa : Hur idrottslärare motiverar elever till ett aktivt deltagande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie handlar om hur idrottslärare i högstadiet uppfattar begreppet motivation samt hur de ser på motivationsarbetet. Den metod som ligger till grund för denna studie är den kvalitativa ansatsen. Semistrukturerade intervjuer har används, där tio idrottslärare har medverkat. LÄS MER