Sökning: "Individanpassad läs och skrivinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Individanpassad läs och skrivinlärning.

  1. 1. Individanpassad läs- och skrivinlärning : En undersökning om klasslärares och speciallärares arbete med individanpassad läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emma Öfverström; [2019]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; individanpassning; hjälpverktyg; intervju; sociokulturellt perspektiv; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur två skolor på Åland i årskurs 2 finner elever med läs- och skrivsvårigheter samt anpassar läs- och skrivinlärning för dessa elever. Syftet konkretiseras genom tre frågeställningar: Hur finner man elever som är i behov av individanpassad undervisning? Vilka metoder eller anpassningar genomförs vid individanpassad läs- och skrivinlärning för elever med läs- och skrivsvårigheter samt vilka svårigheter kan läraren stöta på gällande metoderna eller anpassningarna? Vilka svårigheter kan man som lärare stöta på när man individanpassar inlärningen med hjälp av tekniska verktyg i läs- och skrivundervisningen? För att undersöka detta användes en kvalitativ metod med intervjuer och observationer. LÄS MER

  2. 2. Läsplattan i undervisningen : – En enkätstudie i skolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filip Lindmark; [2019]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; IKT; Läsplattan Ipad ; Sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur läsplattan används i läs- och skrivinlärningen i skolans tidiga år. Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar om läsplattan som digitalt redskap i undervisningen. Ett specifikt fokus riktas mot de elever som lärarna upplever har svårigheter i sin läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  3. 3. Musikens skriftspråk : Pedagogiska paralleller mellan läsning och notläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Timmy Svensson Roswald; [2018]
    Nyckelord :notläsning; läsning; a vista; läs- och skrivinlärning; litteracitet; musiklärare;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen försöker jag ta reda på hur instrumentallärare arbetar med att lära ut notläsning. Mitt syfte är att utifrån den informationen dra paralleller till grundskolans läs- och skrivinlärning, och de metoder som används inom denna. LÄS MER

  4. 4. "Sedan måste jag sitta och vänta tills alla andra har förstått" : En studie om hur skolan bemöter elever med tidiga och extra utvecklade kunskaper inom läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ellinor Lindberg; Michaela Björk; Sofia Almgren; [2016]
    Nyckelord :högpresterande; individualisering; individanpassad undervisning; läs- och skrivinlärning; elever i årskurs 1 och 2;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur lärare, elever samt vårdnadshavare upplever att svenskundervisningen i skolan är anpassad efter högpresterande elevers behov. Både kvalitativa och kvantitativa data har samlats in genom intervjuer samt en enkätundersökning. Resultatet visar att viss individanpassad undervisning äger rum. LÄS MER

  5. 5. Individanpassning i skolan -Hur arbetar lärare med individanpassning i läs- och skrivundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Maria Johansson; Rebecca Johansson; [2008]
    Nyckelord :individanpassning; läs- och skrivundervisning;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Studien går igenom olika metoder som kan användas vid läs– och skrivundervisning, kartläggningsmaterial samt aktuell forskning om individanpassad undervisning. Forskningen idag framhåller att när lärarna låter läs- och skrivundervisning utgår från elevens behov och intresse skapas en individanpassad undervisning. LÄS MER