Sökning: "Individinriktat perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Individinriktat perspektiv.

  1. 1. Äldre personers upplevelser av att leva med hjärtsvikt : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Dayanna Zamora Alonzo; [2022]
    Nyckelord :Elderly persons; Heart failure; Patients’ experiences; Self-care; Quality of life; Äldre personer; Hjärtsvikt; Patientens erfarenheter; Egenvård; Livskvalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hjärtsvikt är en sjukdom som har ökat i samhället särskilt hos äldre personer. Sjukdomens konsekvenser tvingar äldre personer att göra stora livsförändringar för att kunna hantera vardagen. LÄS MER

  2. 2. Åtgärdsprogram upprättade på lämliga nivåer : En intervjustudie med speciallärare och specialpedagogers arbete med åtgärdsprogram på nivåer som grupp- och organisationsnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ann Andersson; [2020]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; särskilt stöd; special needs special education;

    Sammanfattning : Åtgärdsprogram ska upprättas i skolan för de elever som är i behov av särskilt stöd. I åtgärdsprogrammen ska åtgärder framskrivas på olika nivåer såsom individ, -grupp-och organisationsnivå. Det som framgår i forskningen är att åtgärder upprättas mest på individnivå och åtgärder på grupp-och organisationsnivå uteblir. LÄS MER

  3. 3. Extra anpassningar: Hur svårt kan det vara? : Några lärares syn på arbetet med extra anpassningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nina Ingvarsdotter; Jenny Hedin; [2018]
    Nyckelord :Dilemma; extra anpassningar; specialpedagogiska perspektiv; stödinsatser;

    Sammanfattning : Extra anpassningar är en stödinsats för elever som har funnits sedan 2014. Skolinspektionens kvalitetsgranskningsrapport vittnar om att implementeringen av extra anpassningar inte alltid har lyckats väl och att elever inte alltid får det stöd de behöver och har rätt till. LÄS MER

  4. 4. Missbrukande kvinnor - inga idealiska våldsoffer? : En kvalitativ studie om socialarbetares arbete med dubbel utsatthet och utsatta kvinnors egna upplevelser

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Helén Moberg; Lina Besseberg; [2016]
    Nyckelord :violence; addiction; women; support; help; authorities; våld; missbruk; kvinnor; stöd; hjälp; myndigheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utifrån socialarbetares och kvinnors perspektiv belysa socialtjänstens arbete med hjälp och stöd till våldsutsatta kvinnor med missbruk. I uppsatsen har en kvalitativ metod använts för att genomföra fem intervjuer. LÄS MER

  5. 5. "Vi är mitt i smeten". En fallstudie av gymnasieskolans Introduktionsprogram

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sara Rydberg; [2014-04-10]
    Nyckelord :introduktionsprogrammen; organisering; stöd; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Höstterminen 2011 infördes Introduktionsprogrammen (IM) i den svenska gymnasieskolan och ersatte då Individuella programmet som var till för de elever som under sin grundskoletid inte nått behörighet att söka till ett nationellt program. IM består av fem inriktningar och kan läggas upp på olika sätt när det kommer till teoretiska ämnen, praktik och studier på de nat-ionella programmens kurser. LÄS MER