Sökning: "Individualiserat lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Individualiserat lärande.

  1. 1. Fysioterapeuters kliniska resonemang angående Kinesiofobi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Samuel Bjurquist; Marcus Grund; [2024]
    Nyckelord :Kinesiofobi; Fysioterapi; Klinisk resonemang; Progression; Rehabilitering;

    Sammanfattning : Kinesiofobi är ett vanligt förekommande fenomen inom fysioterapi. Under vår utbildning har vi fått lära oss om vad kinesiofobi är i teorin men inte i praktiken. Syftet med denna studie var därför att få en djupare förståelse av kinesiofobi och sammanställa hur fysioterapeuter kliniskt utvärderar och resonerar kring kinesiofobi. LÄS MER

  2. 2. Personers upplevelse av tiden efter utskrivning från sjukhus efter att ha drabbats av en hjärtinfarkt : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Tim Roswall; Carolina Mäki; [2024]
    Nyckelord :Hjärtinfarkt; upplevelser; Rehabilitering; Sjuksköterskors roll; Kvalitativ innehållsanalys; Litteraturstudie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hjärtinfarkt är en av de ledande dödsorsakerna i landet. Trots medicinska framsteg och minskade riskfaktorer kvarstår stora utmaningar. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva personers upplevelser av tiden efter utskrivning från sjukhus efter att ha drabbats av en hjärtinfarkt. LÄS MER

  3. 3. Främjande arbete för elever med diagnosen dyskalkyli : En litteraturstudie om stöd för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Daniel Fries; Rasmus Ljung; [2023]
    Nyckelord :Dyscalculia; mathematics; teaching aids; strategies; primary school; Dyskalkyli; matematik; hjälpmedel; strategier; grundskola;

    Sammanfattning : Diagnosen dyskalkyli är en av flera orsaker till varför en elev kan hamna i svårigheter inom matematik. Dyskalkyli påverkar förmågan att lära sig samt utföra specifika aritmetiska operationer. LÄS MER

  4. 4. Minst till dem som behöver mest? : Synen på kunskapsmöjligheter för elever med funktionsnedsättning samt likvärdighet i den anpassade grundskolans läroplan Lgrsär22

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Miriam Molbaek; [2023]
    Nyckelord :Likvärdighet; funktionsnedsättning; anpassad grundskola läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka framställningen av funktionsnedsättning i Lgrsär 22; anpassad grundskolas läroplanstext, samt att undersöka möjligheter och begränsningar med koppling till likvärdighet och hur det synliggörs i texterna för elever med funktionsnedsättningar. Med hjälp av kvalitativ innehållsanalys som metod, har det varit möjligt att undersöka och granska. LÄS MER

  5. 5. Matematiklyftets bidrag för problemlösning på högstadiet

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Borislav Zdrnja; Daniel Törnlycke; [2018]
    Nyckelord :Förändringsarbete; kollegialt lärande; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : SammanfattningTörnlycke, Daniel och Zdrnja, Borislav (2018). Matematiklyftets bidrag för problemlösning på högstadiet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp.Förväntat kunskapsbidragMatematikresultaten i svensk skola har sjunkit de senaste åren. LÄS MER